03-03/07-03 eerste, maar niet de laatste keer.. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anneke - WaarBenJij.nu 03-03/07-03 eerste, maar niet de laatste keer.. - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Anneke - WaarBenJij.nu

03-03/07-03 eerste, maar niet de laatste keer..

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

07 Maart 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

03-03 voorbereiding en lake walk
Vandaag hebben Jasmin en ik besloten dat we een 3 day track gaan trampen in Steward Island. Dit houd in: voor 3 dagen voedsel inpakken, een slaapzak kopen (aangezien mijne natuurlijk nog in Auckland ligt) bestek, een gasbrander, hutpas regelen, de isite bezoeken. Mentaal voorbereiden en dan. Is het klaar. Wat zijn we toen gaan doen, een tochtje langs het meer. Super mooi, super kool, avond eten en toen spullen weer inpakken en klaar maken voor de volgende tocht.

04-03 Queenstown, Gunns kamp
Queenstown is een geweldige stad, je kan er van alles doen. Veel geld uit geven. Maar ook leuke dingen doen zonder een cent te besteden. Helaas is het voorlopig tijd om afscheid te nemen. En dit doen we dan ook om 8 uur ’s ochtends. We worden als eerste door de bus opgehaald. Omdat we in een ander( goedkoper, leuken en kleiner) hostel zitten.
De rest op halen en dan op weg. Eerst naar Te Anau. Waar we tickets kunnen kopen voor een Milford sound cruise van 1,5 uur en een ferry retourtje naar Steward Island. Totaal kosten: privé.
Hup weer de bus in, met een paar stops eindigen we bij de milford sound. Dit is een fjord. En voor iedereen die wel eens in Noorwegen is geweest is er niet veel extra’s aan. Maar toch, op de boot en cruizen maar. Eerst is het nog bewolkt. Maar de watervallen zijn er niet minder mooi door. En de bergen zien er ook fantastisch uit, dan, verschijnen er dolfijnen langs de boot en die springen er op los.
Het uitzicht is adembenemend als de wolken langzaam wegtrekken en de zon komt kijken. Tegen de tijd dat we op open zee zijn is het een en al genieten.
Weer terug het fjord in en we komen nog een paar zeehonden tegen. Zien een waterval die al uit elkaar gewaaid is voor hij een paar meten naar beneden kan vallen en nog een groep dolfijnen.
Terug bij de bus rijden we naar Gunns kamp. Dit is een van de Stray stops die je eigenlijk niet wilt missen, maar eigenlijk toch ook wel. Heel afgelegen staan er een paar oude huisjes die vroeger bewoond werden door de tunnel gravers. Er is geen elektriciteit, behalve van de generator een paar uur, en heel veel zandvlooien. Snel eten maken, en sprayen met de DEET. toen een paar kaartspelletjes gespeeld tot het donker werd en lekker om een kampvuur gezeten. Helaas was het bewolkt dus geen ster aan de hemel. Om 10 uur naar bed.

05-03 Genn’s Camp tot Port Williams hut
Om 6 uur moesten we allemaal in de bus zitten. Ja dat was vroeg. Maar we hadden een lange rit voor de boeg. Eerst weer naar Te Anau. En toen door naar Invercargill. Daar stapte bijna iedereen van de bus. De mensen die bleven zitten zouden om 11 uur de ferry naar Steward Island pakken. We werden afgezet en stapten op de boot. Om 12 uur komen we aan op het eiland na een ruige bootrit. Jasmin en ik moesten gelijk naar DOC (Department Of Conservation) om onze hutpassen te regelen en onze bagage te dumpen. Helaas waren de lockers bezet, maar gelukkig konden we de tassen alvast in het voor zondag geboekte hostel dumpen. Wij onze Daypacks op en klaar voor een 12km 5 uur durende loop. Om 13.15 uur vertrokken we.
Het weer was goed, af en toe een druppel maar wel een blauwe lucht (ja het kan!)
Na een uur verdwenen we de bush in op een smaller pad en de mensheid verdween. Af en toe een strandwalk maar verder goede paden. Een paar bruggen en om 17.30 uur kwamen we aan bij de eerste hut. 24 bedden in 2 kamers, een aparte eetkamer/keuken en een super strand. Er waren ongeveer 20 mensen in de hut en we hebben het erg gezellig gehad met zn allen. Helaas was het ’s nachts erg heet en heb ik amper geslapen.

06-03 Port William hut tot North arm hut.
12km, 6 uur en veel trappen. Dit is kort gezegd mijn dag. We vertrokken om 9.15 uur. Daypacks weer op, en met goede moed weer aan de wandel. Het begon met board walks. Ja, houten planken. Toen trappen op, af, op, op, op, af, op, af, op, op, en zo door. Veel op. Veel trappen, en ook bog veel over boomwortels klimmen.
Je zou denken dat na een dag avond eten de rugzakken wat lichter zijn. Maar nee. Met een aangevulde fles water (schoon gekookt anders is het ondrinkbaar) en toch nog steeds veel eten in de tas is het nog steeds zwaar. Na 5 uur lopen (met een paar kleine pauzes) komen we aan op het hoogste punt, wat nog verhoogd is met een uitzichttoren. Dis was super mooi!. Na 5 uur alleen maar bomen en houten planken te hebben gezien konden we genieten van een enorm uitzicht over Steward island, en de ze eromheen. We lunchten, samen met een Duits stel en een fransman, en gingen weer op pad. We zouden zeker over de helft zijn. Het bordje met 3km, 45 min kwam dan ook als geroepen na nog een uur lopen. Wij doorhossen de trappen af, af, af, op, af, af, op, af, af en we waren bij de volgende hut. Gelukkig ook aan het water en gelijk de bikini’s aan en zwemmen in het… uhm, 13 graden water… BRRR maar zooo welkom! Lekker gegeten, kaartspelen gespeeld en op tijd naar bed. Dit maal een koude nacht. Met meer slaap.

7-03 North Arm hut naar Oban
7 uur wakker, aankleden, inpakken, eten, en om 8.55 weer op weg. De laatste 12 km. Er staat 5 uur voor. Wij hebben de tijd omdat we nog een nachtje in Oban blijven. Hup weer de trappen op en af en op en af, gelukkig minder dan de 2e dag. Het was een mooie tocht. Lekker snacken op het strand, doorlopen en iets over de helft lunchen. Op een moment komen we bij een punt waar het board walk en de modder over gaat is stenen en modder. Dit is vroeger de meest gebruikte weg geweest van het eiland (vroeger in dit geval is 1800.) veel modder ontwijlen was vandaag de missie. Maar het is gelukt en om half 2 voeden we ons bij de mensen die voor ons weg gingen. Net op tijd om in een zelftimer foto momentje te springen. Samen zijn we door gelopen en om 2 uur waren we weer bij DOC. Hier moesten we ons afmelden dat ze niet de dag erna naar ons gingen zoeken. Zeer goed geregeld.
Even snel douchen en het gas kokertje inleveren. Toen naar de pub waar we met de rest hadden afgesproken. Even snel een biertje drinken voor de rest op de ferry of vliegtuig stapten en toen terug naar het hostel om de tassen weer goed in te pakken. Even snel wat eten. Zorgen dat ik de ferry de volgende dag iets later kan nemen en om 19.00 uur bij een fish en chips tent afgesproken met de achtergeblevenen ( Jasien, Stephan en ik) voor dinner. Lekker gegeten, naar de pub, biertje en een paar drankjes want die hebben we verdient. Terug naar het hostel want moe zijn we allemaal. Snel even deze afgelopen dagen uit typen en naar bed.

• 07 Maart 2010 - 10:48

Pa:

Wow!
    Wat een schitterende tocht, zeg!
    En die prachtige vergezichten...
    Dat koude water is natuurlijk niets voor mij;-)

• 09 Maart 2010 - 11:53

Jeweetwelwie....:

Tjonge....wat 1 beleving......het leek wel if je op biavak ben met de landmacht.....
    echt supper....
    Liefs van uit ons mooie NEDERELAND.

• 12 Maart 2010 - 15:26

Mama En Chehade:

super leuk allemaal. ook duie dolfijnen, mooi hoor!