22 tot 26 -07 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anneke - WaarBenJij.nu 22 tot 26 -07 - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Anneke - WaarBenJij.nu

22 tot 26 -07

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

03 Augustus 2010 | Ghana, Kumasi

22-07 Kankun en Monkey forrest retreat.
Om 8 uur stond ik naast mijn bed en om 9 uur zit ik aan het ontbijt.
Om kwart over 10 sta ik te onderhandelen met een taxi die mij de halve dag rond kan rijden. Eerst naar Kankun national park en dan naar monkey forrest. Het is me te duur dus ik loop het hotel binnen om te kijken of er meer mensen plannen te gaan. Er is een koppel die wil gaan en wel een taxi met mij wil delen.
Om iets voor 10 zitten we in de taxi en zijn we op weg naar het rain forrest.
Om iets voor elf komen we aan in kankum en zijn we net op tijd voor een rondleiding. Ik haal met mijn enorm handige OV chipkaart een studenten entree kaartje voor de Kanopy walk en na nog 10 minuten wachten lopen we achter de gids aan de trappen op. Onderweg kom ik al mooie bomen, vlinders en mieren tegen.
Bij de kanopy walk aan gekomen kom ik erachter wat het is. Hangbruggen die van boom tot boom leiden en zo over het regenwoud gaan. Helaas gaat het niet ver en maak je maar een klein rondje. Een uit onze groep is bang maar de rest loopt flink door. Helaas zien we geen dieren. Het is erg begroeid zo na het regenseizoen en dik bebladerd.
Terug aangekomen kijken we nog even in het souvenirs winkeltje en ik koop een leuk tasje. Dan stappen we weer in de taxi naar het monkey forrest retreat centrum waar ik van Marlous veel over gehoord heb. Het is een monkey senctuary met Nederlandse eigenaren die 7 jaar geleden naar Ghana zijn gekomen en dit hebben opgezet vanaf zero.
We worden vriendelijk ontvangen door Anette die ons een hele rondleiding geeft en al de dieren laat zien. Zo hebben we Spok en captain kirk van starwars (startrek, weet ik ut) papaloe en nog meer die ik niet meer weet.
We lopen ook nog een paar trappen op voor een enorm mooi uitzicht en een paar schildpadden. Dan drinken we een colaatje en zoek ik marlous en Demian’s gatenboek stukje op. Zelf schrijf ik ook nog wat.
Weer in de taxi en terug naar Cape Coast.
Om 64 uur lopen we naar Oasis, een bar naast het strand om daar te lunchen en dan weer terug naar het hotel.
In de avond nog wat drinken en spullen inpakken voor morgen.

23-07 Kasteel- Kumasi
Ik zorg dat ik vroeg aan het ontbijt zit en om half 9 loop ik richting het kasteel. Dit moet ik nog gezien hebben voor ik Cape Coast verlaat anders ben ik wel een heel slechte tourist..
Eerst loop ik nog langs een markt vrouwtje die ik 2 dagen geleden heb beloofd terug te komen om iets te kopen, kijken even en zeg dan dat ik na mijn rondleiding terug ben.
Om 9 uur begint de tour en ook hier kom ik weer met studenten korting binnen, dit keer zelfs zonder pas.
Eerst het museum bekijken en dan een rondleiding door de kamers, gangen en kerkers. Heel imposant allemaal maar ik werd toch steeds dooi het mooie uitzicht afgeleid. Wit kasteel, strak blauwe lucht en veel te zien..
Om half 11 koop ik een mooie waaier en krijg ik een enkelbandje en dan loop ik weer naar het hotel om uit te checken. Charles, een 62 jarige Amerikaan lid van de country counters club gaat ook naar Kumasi vandaag en samen delen we een taxi naar het bussttion. Waar komen we erachter dat er 12 blanken zijn die vandaag naar kumasi moeten en er weinig plek is op de bus. We besluiten met de hele groep een Tro Tro (minivan) te huren die ons naar onze bestemming brengt. Dit was heel gezellig en ik heb voor het eerst in mijn leven eigenhandig een potje triviant gewonnen :D:D
Om 1 uur reden we weg en om half 7 zijn we naar veel omwegen in het hotel waar 6 van de 12 slapen. Om half 8 eten we samen en dan lekker naar bed. Eerst nog even kijken of ik hier kan pinnen, maar helaas.. ik moet bezuinigen. Heb nog net genoeg voor 2 nachten hotel hier, de bus tot de grens met togo en een nacht hotel in Accra. En dan CFA’s voor van Lomé in Benin te komen.

24-07 Lake Botwani (ofzo)
Vroeg op want ik was wakker, weer naar de bank maar helaas toen terug om te ontbijten met de rest van de groep. Om 10 uur gaan we richting de tro tro om naar een meer te gaan 35 km buiten de stad.. het zonnetje schijnt dus dat word leuk.
Na een wilde rit en dan nog een stukje taxi komen we aan en splitsen we op. 1 stel gaat fietsen, 1 stel gaat lopen en ik loop met hun mee (1 was niet mee gegaan)
We lopen een beetje en gaan dan lekker onder een palm een colaatje drinken. Weer verder lopen en komen in een bananen bos waar af en toe een varkens kot is of een ezeltje. Af en toe komen we ook een mannetje tegen die vraagt waar we heen gaan en dan zeggen we: geen idee, gewoon even lopen, maar dat kennen ze daar denk ik niet want we kregen elke keer een gekker gezicht.
Op een strandje maken we wat foto’s voor in het plakboek en dan weer terug. Eerst even eten halen op de markt, rijst met saus, was lekker. En toen weer naar de bar voor een colaatje. De andere 2 zitten daar al dus wij schuiven gezellig aan. Even in het water met de pootjes en om 4 uur stappen we in een taxi richting de tro tro terug naar Kumasi. Dit verloopt allemaal vlot en we stappen uit bij het bus station om tickets voor de bus morgen te kopen.
Even naar een supermarkt en dan naar het hotel.
Als ik mijn kast open maak en mijn geld pak zie ik dat er geld mist. De vraag, hoe kan er geld uit een kast worden gejat die op slot zit?
Alle reactie van de receptie die ik kreeg was dezelfde vraag en daar schoot ik dus niets mee op. Ik zou het hotel kunnen betalen met het overgebleven geld, en de bus naar Lomé. Maar ook CFA’s zijn weg dus weet niet of ik het tot Benin red. gelukkig is het franse koppel waar ik vandaag me liep heel lief en zij lenen mij geld, dat ik het als ik thuis ben over kan maken.
Zo dus nu kan ik wel mee uit eten met de rest en we belanden in Sweet Pub. Een groot terras waar we een drankje drinken, BBQ eten en dansen. We hebben het gezellig en zelf Marijke belt nog even dat ze thuis zijn aangekomen. Om half 1 naar het hotel want de helft van de groep moet er morgen vroeg uit. Bij het hotel zit de manager op mij te wachten met het zelfde verhaal als de receptie, dus ik heb besloten het geld te laten zitten, naar bed te gaan en mijn avond niet te laten verpesten. Ik was al gelukkig genoeg dat ik lieve mensen ben tegen gekomen die mij uit de brand helpen.

25-07 Kumasi- Accra
Lekker uitslapen, nouja, om 6 uur wakker zijn, om 8 uur weer in slapen en dan om 9 uur opstaan. Inpakken, eten en een beetje hangen. Ik moet om half 12 op het bus station zijn en heb geen zin om ergens heen te gaan.
Nog even kletsen met mijn medereizigers en dan ga ik er vandoor (na natuurlijk het hotel betaald te hebben)
In de taxi naar het bus station. Om half 1 zou die vertrekken maar dit werd 1 uur. Ik ontmoet een Duits koppel en we raken gezellig aan de praat tijdens het wachten.
We hebben een hele luxe bus met airco (die halver wegen uit viel) en een relaxte rit. In Accra aan gekomen is het bus station dicht dus ik kan geen ticket kopen voor morgen, en weet ook niet hoe laat de bus gaat. Ik ga naar mijn hotel en besluit morgen gewoon vroeg naar de bus te gaan want ik wil in een keer door naar Cotonou en het liefst voor Marijke klaar is met werken. Een uitdaging dus.

26-07 Accra-Cotonou
Om 5 uur ben ik wakker, sta op en kleed me aan. Inpakken, wil betalen voor mijn kamer maar er is niemand dus ik leg geld en de sleutel op de receptie. Pak een taxi naar Tudu station en als ik aan kom om half 7 staat de bus naar Aflao al (nog) klaar. Ik koop snel een kaartje en stap in. Ik zie dat de bus eigenlijk om half 6 had moeten vertrekken dus geluk heb ik weer..
Om 11 uur ben ik bij de grens na een mooie rit langs de kust van Ghana. Steek de grens over en handel de formaliteiten met stempels, geld wisselen en hulpers van me af slaan af.
In Togo stap ik op een zemi john naar Cotonou statin voor een bush taxi naar Cotonou. Die staat klaar en ik stap in. Na een half uurtje rijden we weg.
Ik heb de helft betaald en beloof de andere helft in cotonou te betalen omdat ik geen idee heb hoe lang het bij de grens naar Benin gaat duren en of de auto op me wacht.
Na een ritje van een uur komen we aan bij de grens, iedereen stapt uit en we lopen de grens over. Ik regel weer de formaliteiten met links en rechts kantoren dus zig zaggend kom ik in Benin. Daar komt de taxi chauffeur me tegemoet lopen om me naar de auto te wijzen. We wachten op nog 2 passagiers en gaan er dan vandoor. Net als ik Marijke text belt ze mij en omdat het pas 1 uur is zal ze op me wachten op kantoor.
Op naar cotonou, weer een mooie route en om 4 uur kom ik aan. Stap op een zemi john en om half 5 ben ik bij marijke op kantoor.
Als ze klaar is met werken gaan we alphonse ophalen en dan langs mijn kleermaker om mijn pak te passen. Het is super mooi, maar heeft kleine aanpassingen nodig. Even afspelden en dan een andere keer ophalen. Terug naar huis maar onderweg een lekker biertje drinken en sandwiches eten. Vroeg naar bed.



  • 04 Augustus 2010 - 06:13

    Lous:

    Zo leuk!!!!
    En allemaal plekken waar wij ook zijn geweest!!!!
    Super dat je weer thuis bent!
    kus

  • 04 Augustus 2010 - 07:02

    Pa:

    Je bent al weer terug, maar evengoed leuk om te lezen hoe de laatste dagen in Afrika verliepen.

  • 04 Augustus 2010 - 08:31

    Fie:

    :) Leuk!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 62637

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: