Eerste week Peru 15-04 tot 19-04 - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Anneke - WaarBenJij.nu Eerste week Peru 15-04 tot 19-04 - Reisverslag uit Trujillo, Peru van Anneke - WaarBenJij.nu

Eerste week Peru 15-04 tot 19-04

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

20 April 2010 | Peru, Trujillo

Weet je: mijn Nederlandse mobiel doet het ook niet in Zuid America, dus ik ben momenteel totaal niet mobiel te bereiken..

15-04 vlucht
Ja, daar zit je dan, 6,5 uur in een vliegtuig midden in de nacht. Het was een goede vlucht en ik heb wel 15 minuten kunnen slapen. Om 10 uur waren we in Panama en mocht in overstappen, 1,5 uur had ik, dus spontaan in slaap vallen op het vliegveld. Boarden een in bijna leeg vliegtuig en weer de lucht in. Om 15.00 uur was ik in Lima. Weer een redelijk goede vlucht gehad en ik zat naast een hele aardige peruaan. Toen ik aankwam controleerde mensen zelfs of mijn bagage tagg wel met mijn bagage klopte dus dat is goed geregeld. Toen weer door een scanner met de bagage en opzoek naar mijn taxi chauffeur. En mijn eerste woorden spaans weer gebruiken.
Daar stond ie: Anneke stout condor house. Gelukkig, ik werd opgehaald. In een taxi stappen die half uit elkaar ligt is dan een stuk minder eng. Na een half uur door de stad scheuren in het rare ongeregelde Peruaanse verkeer kwam ik aan in Condor house. Veilig, gezellig en klein. Gelijk boodschappen gedaan en verder een beetje gechilled. Een route uitgezocht om naar Quito te komen in 1,5 week en veel info over bussen en boarder crossing opgezocht. Zowaar bekeerd tot het gebruik van een lonley planet..Op tijd naar bed, want ik had een nacht slaap wel nodig!

16-04 Lima
Gister kwam een israels meisje naar me toe of ik met haar lima wilde verkennen, ideaal!
Dus vanmorgen uitgeslapen opgestaan, ontbeten en in een taxi gesprongen naar plaza de armas. Daar was de wisseling van de wacht in volle gang voor het paleis en we hebben even staan kijken. Helaas niet zo spectaculair. Wel was er een hele mooie cathedral aan het plein. Toen naar san Francisco church gelopen en daar een toer gekregen door de tombes en kerk. Helaas geen foto’s mogen maken, maar het was wel heel mooi. Toen opzoek naar San Pedro church. Dit was even zoeken en vragen, maar we vonden het en het was een kleine maar mooie kerk. Toen ergens gegeten, viel helaas tegen want ik heb hele goede verhalen gehoord over peruaans eten. Maar helaas… toen naar China Town, ja als je er een gezien hebt zijn ze toch wel allemaal het zelfde hoor.. waar op de wereld je ook bent. Toen met de bus naar surco, waar een shopping mall was. Dit houd is: allemaal stalletjes die het zelfde verkopen onder 1 dak, wel heel leuk om te zien.
Terug naar het hostel, en toen in de taxi naar een fonteinen show, dit was kewl, allemaal fonteinen met kleuren en verschillende opzetten. Zo liep je onder een tunnel van water door en werd niet eens nat.

17-04 Lima, inca market
Onverwacht heb ik een extra dag in Lima. In dacht dat ik 9.45 de bus moest hebben, maar dit was PM en niet AM. Dus ik ben maar naar de Inca markt gegaan, dit was erg leuk om te zien. Veel souvenirs en kleurrijke kleding. Toen naar de SB gegaan, die niet lekker was.. helaas.. leek wel soya latte ipv een gewone koffie met gewone melk. Maar wel weer mijn naam op een leuke manier geschreven. Terug naar het hostel gelopen, even gechilled en gegeten en toen even naar de kust gelopen. Helaas was het heiig weer, maar wel mooi.
Om half 9 moest ik bij de bus zijn om mijn kaartje te betalen, anders werd hij vrij gegeven, dus ik optijf fe taxi in, kaartjekopen in mijn vloeiende spaans en zitten en wachten. Ik zag opeens een stel wat ik gister in de kerk had gezien tijdens de rondleiding en raakte met ze aan de praat. Zij gaan ook naar Huaraz, en ook dezelfde lodge, komt dat even mooi uit! Om 9.45 op de bus en bijna gelijk in slaap vallen.

18-04 Huaraz
Om 6 uur kwam ik na een lange en vermoeide rit van 7 uur, en 2 uur hobbelweg aan in huaraz. Zoals voorspeld werd ik besprongen door taxi chauffeurs die wel wisten waar ik wilde slapen. Maar samen met het andere stel hebben we Caroline Lodge gebeld die ons gratis op kwamen halen. De kamer was klaar dus gelijk even in bed gedoken. Toen om half 9 ontbeten en om 12 uur het dorp in gegaan. Erg leuk om te zien hoe dat er aan toe gaat. Ook heb ik veel moeite met trappen, want ik zit op 3000 meter hoogte. Maar de markt is erg leuk, en het dorpje indrukwekkend door de huizen die niet af zijn, en de mensen die er rond lopen.
Om 1 uur naar een spa pool gegaan. Helaas een enorme tegenvaller. Bruin water en spatterende mensen, en niet eens warm!! Maar wel weer een ervaring. Heerlijk op een ijzeren zonnebed gelegen en lekker bijgekleurd. Toen een Peruaans gerecht gegeten met vis, maïs en een soort bonen in lime saus, erg lekker, maar ik weet de naam niet meer.
Terug naar het hostel, even geslapen weer, gekookt, gekletst en klaargemaakt voor morgen.

19-04 Niet mijn stukje taart
Geef mij maar een BCD, snorkel, Cylinder, Reg’s, flippers en zelfs een wetsuit en gewichten als het moet, maar wat ik vandaag gedaan heb vermeid ik liever de rest van mijn leven.

Om 5.15 uur opgestaan om om 6.15 uur opgehaald te worden, met een groep van 6 uit het hostel gaan we de laguana 69 track lopen in de Andes. Beginnen met een 2,5 uur auto rit die 4 uur duurde kwamen we aan op een hoogte van 3900m, dus zo’n 900m boven de hoogte van het hostel.
Met goede moed gingen we aan de wandel om na de eerste paar honderd stappen al ademhaling problemen te krijgen. Wat ons te wachten stond: een returntrip van 16km totaal, met een stijging van 700m. de eerste 40 minuten waren vlak over stroompjes springen en van steen tot steen dartelen (voor zover het kon) toen de eerste klim die mij redelijk van mijn stokje bracht. Zwaar duizelig en vermoeiend maar mooi!
Elke 10/20m lopen even stoppen om op adem te komen en weer door. Toen, na ongeveer een uur klimmen, kwamen we zij the small lake, overal liepen koeien en er waren watervallen en mooie bloemen. Weer een plat stuk, waar we een konijn/eekhoorn zagen, en rustig op adem komen voor de volgende klim. Nog meer moeite dwong mij ertoe om nog vaker te stoppen, maar mijn mede lopers weerhielden mij ervan om om te draaien en terug te lopen. En wat was het het waard!! Over al gletsjers, blauwe meren zoals je ze in Nieuw Zeeland ziet, koeien en heerlijk warm op de 4600m hoogte. 45 minuten rusten en toen in 2 uurtjes naar beneden gelopen (heenweg was 3,5 uur). In de bus en op naar het hostel. Helaas, altijd als je een beetje krap zit met de tijd gebeurd er iets. En ja hoor!! Een lekker band! Gelukkig was een nieuwe binnen een half uur opgezet en konden we door. Om 8 uur waren we weer in het hostel.
Met flinke hoofdpijn, keelpijn en helemaal opgebrand heb ik toch snel mijn bagage gepakt, tassen opnieuw ingepakt en om 9 uur werd ik naar de bus gebracht. Half 10 op de bus naar Trujilo. Op naar het volgende avontuur.. als het maar niet boven de 3000m hoogte is!


  • 20 April 2010 - 15:29

    Pa:

    Zozo, dat klinkt heel anders dan een eindje fietsen in SF....
    Gaaf zeg, zo hoog...
    En ja, een hel andere cultuur dan wij gewend zijn. Vertel maar flink, het is genieten!!!

    Liefs, pa

  • 20 April 2010 - 15:35

    Pa:

    Enne...
    Prachtige foto's weer. Hartstikke leuk!

  • 21 April 2010 - 07:25

    Lous:

    Ow weer gaaf!!!! Ben heel benieuwd naar Zuid-Amerika! Nog maar een paar daagjes en dan kom ik jouw kant op!!!
    Goed dat je bekeerd bent trouwens ;-P

    Tot snel!

  • 04 Mei 2010 - 07:54

    Jeweetwelwie...:

    Zodan wat 1 klim en hoogte....zo ben je 32 meter onder water en zo ben je 1 paar honderd meter boven water....het klinkt goed allemaal...alleen jammer van het eten...nou geniet en neem 1 servesa....proost...

  • 04 Mei 2010 - 07:54

    Jeweetwelwie...:

    Zodan wat 1 klim en hoogte....zo ben je 32 meter onder water en zo ben je 1 paar honderd meter boven water....het klinkt goed allemaal...alleen jammer van het eten...nou geniet en neem 1 servesa....proost...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Trujillo

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 62728

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: