Africa 1 tot 7 jui - Reisverslag uit Porto-Novo, Benin van Anneke - WaarBenJij.nu Africa 1 tot 7 jui - Reisverslag uit Porto-Novo, Benin van Anneke - WaarBenJij.nu

Africa 1 tot 7 jui

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

21 Juli 2010 | Benin, Porto-Novo

02-07 Casablanca
Als ik het vliegtuig in stap zit ik naast een moeder met 2 meisjes uit Chicago. Oorspronkelijk komt zij uit Benin en is ook op weg naar Benin met haar kinderen om een maand bij haar familie op bezoek te zijn. We raken aan de praat en door dat er een meisje van 6 naast me zit moet ik niet laten merken dat ik toch weer een beetje angstig ben. Het blijkt dat zij weten dat als we in Marokko aan komen we recht hebben op een hotel verzorgt door Royal Air Maroc en dat we niet 12 uur rond hoeven te zwerven. In Casablanca aangekomen gaan we dan ook gelijk opzoek naar de transver desk en regelen we vervoer naar hotel Washington. Na een rit van 45 minuten, waar ik eindelijk wat heb kunnen slapen, komen we aan bij een best mooi 4 sterren hotel. We krijgen onze kamers, opfrissen en gaan voor de lunch. Blijkbaar hadden we eerst moeten lunchen want meneer de bediener vond dat we te laat waren. Maar toch kregen we eten en nadat het een en ander fout was gegaan (blijkbaar eten meisjes van 6 niet in Marokko want Lena kreeg niets) en we geklaagd hebben kregen we drinken op t huis. Even voetbal gekeken en in de rust zijn we in een taxi gestapt naar le grand moskee. Deze was inderdaad erg grand en mooi, aan de kust met mooie mozaïek en kunstige deuren. Daar even rond gelopen, toen de wijk in en weer in een taxi naar het hotel. We zouden even langs iets royal’s rijden, maar opeens had de taxi chauffeur haast en toen we er bijna waren reed ie toch maar snel naar ons hotel. Mooie omweg is een hoge taxi meter, heeft meneer goed bekeken. Terug in het hotel even gerust en spullen ingepakt en om kwart voor 7 werd ik gebeld dat we ons klaar moesten maken voor de bus. Precies om 7 uur reden we weg naar het vliegveld. Flinke file maar in een uur waren we toch op het v liegveld en hadden we nog 2 uur om dingen te doen. Om 23.00 uur vlogen we eindelijk weg na een moeilijke boarding. En ik viel als een blok in slaap.

03-07 Aankomst Benin
Om 3 uur landen we op Lome, Togo om meer dan de helft van de passagiers uit het vliegtuig te laten en een paar nieuwe op te halen die naar Casablanca vliegen. Blijkbaar doen ze een rondje. Toen weer omhoog. *Ping* stoelriemen vast lampje uit, 3 mensen naar de WC, *ping* stoelriemen vast lampje aan en we landen.
Ik ben een van de laatste op de transfer bus, dus de eerste bij de douane en sta al snel bij de bagage belt. Jammer genoeg zijn mijn tassen niet zo snel dus ik sta vervolgend nog een half uur op tas 1 te wachten en dan nog 15 minuten op tas 2. door de controle waar ik niet gecheckt word en ik loop Benin in. Kijk rond en.. jaa daar zitten Alfons en Marijke op me te wachten. Het is 5 uur ’s ochtends en ze hebben bij een collega in Cotonou geslapen om niet het hele stuk 2x te hoeven rijden. Na hevig halo gezegd te hebben lopen we naar de auto en rijden we Cotonou door om ontbijt te zoeken, alles is nog dicht dus we wachten een half uurtje terwijl de zon opkomt. Kopen lekkere broodjes, gaan naar een koffie tent en drinken koffie en eten de broodjes. Dan even pinnen (wat helaas niet lukt, grappige ABN bank om zelf mijn credit card niet te laten werken in Afrika) we rijden naar Porto Novo, pakken de auto uit, zetten Alphonse af en rijden naar een bank om te kijken of er iets aan te doen is. Helaas! Na een half uur wachten omdat de ATM buiten gebruik is lukt het me nog niet geld op te nemen. Even boodschappen doen, lunchen en dan slapen, want ik ben nog enorm moe.
In de middag doen we niet heel veel, Marijke rijd me rond en laat me wat herkenningspunten zien, dan lekker voor de tv hangen, kletsen, foto’s kijken en om 9 uur avond eten. Even de ABN mailen dat ik bij mijn geld wil en naar bed.

Voor de mensen die het niet weten, Marijke is mijn tante die in 1997 naar Benin is verhuisd en daar is getrouwd met Alphonse.


04-07 Varkensvlees
Heerlijk uitslapen, door de hitte, het reizen of het fijt dat ik eindelijk even lang ergens blijf haalt mijn vermoeidheid naar boven en ik rust lekker uit. Als we allemaal op zijn, ontbeten hebben, dingen gedaan hebben en zijn aangekleed stappen we in de auto naar D’Adjara waar we lekker varkensvlees gaan eten. Ik kom erachter dat Benin een land is waar verschillende geloven in goede vrede naast elkaar leven alleen al te zien dat er varkens geslacht worden naast een Moskee midden in het dorp. Het eten is heerlijk en we drinken er een lekker biertje bij. Als we klaar zijn rijden we terug, halen wat gegrilde maïs langs de weg, tanken bij een ander mannetje langs de weg en bellen dan Julie op, een vriendin van Alphonse en Marijke, om een biertje te drinken. Omdat 1 augustus een nationale feestag is in Benin en dit uitbundig gevierd moet worden hebben de mensen besloten dat de stad opgeknapt moet worden. De hoofdweg ligt daarom open en we raken een beetje de weg kwijt. Als we vragen waar we heen moeten besluit een motor mannetje ons de weg te wijzen. Hij rijd ons door allerlei smalle straatjes en ik zie gelijk heel veel van Porto Novo, zelfs plekken waar Marijke nooit geweest is. We komen aan bij het hotel waar we aan het bier gaan, Julie komt er ook al aan en het is hartstikke gezellig. Julie weeft lokale stoffen en is hier heel goed in want ze geeft ook les, cursus en ik mag een ochtend komen kijken hoe dat allemaal gaat.
We rijden naar huis, eten, kletsen en gaan naar bed.

05-07 Rondjes Cotonou
Om 10 uur zouden we weg, maar ik heb me verslapen dus om 10 uur zitten we aan het ontbijt. Om 11 uur rijden we weg en eerst gaan we in Porto Novo Aplhonse zijn internationale identiteitskaart halen. Natuurlijk is de weg weer opgebroken dus Marijke en ik wandelen door het rode zand. We worden snel geholpen en zijn binnen 10 minuten weer op weg terug naar de auto. We rijden naar Cotonou om eerst te lunchen met Cristel, Aplhonse zijn jongste dochter en dan gaan we allemaal dingen regelen. Naar de oogarts want Alphonse heeft net een staar operatie gehad en hij wil graag een nieuwe bril voor zijn andere oog. Dan naar de opticien om de bril aan te laten meten. Marijke heeft pasfoto’s nodig, ik een kopie en dat regelen we ook gelijk. Om 4 uur zetten we Alphonse in een kroeg, regelen zijn medicijnen en marijke en ik vertrekken naar de markt. Ik heb wat truitjes nodig want de truitjes die ik heb zijn niet erg geschikt voor een land waar toerisme een redelijk onbekend gebied is. We laten onze spullen achter bij Alphonse want mijn tas kan niet dicht en Marijkes tas is te groot. Bij een tentje vind ik een leuk jurkje, een truitje en een rokje, dan zoeken en vinden we nieuwe sandalen voor Aplhonse en lopen terug. De markt is vergelijkbaar met wat ik gewend ben uit zuid Amerika, maar doordat er haast geen toerisme is is het toch heel anders. Ik word bij mijn arm gepakt door een verkoper, en mensen die mij kennen zouden dat nooit doen, ik schud me los en zeg in het Nederlands dat ie met z’n poten van me af moet blijven. Lopen door en kijken nog wat rond. Terug naar de auto, Alphonse ophalen en terug naar huis want Mama
Ruth wacht op ons, de huishoudster, het is haar laatste dag want ze moet geopereerd worden, een maand zal ze weg blijven. Ze heeft een lekker hapje klaar gemaakt en we zouden met ons allen eten. Onderweg komen we nog een net gebeurd ongeluk tegen, en aan de gezichten van de omstanders te zien was het niet veel goeds, verderop nog file en een grote rookwolk wat later een gecontroleerd brandje blijkt te zijn. Nog weer even tanken, en dan lekker eten! Mama Ruth sterkte wensen en gezellig kletsen. Om 1 uur naar bed, boek uitgelezen.
Af en toe valt de stroom uit en dan pakt Alphonse vol trots zijn zaklamp, en het water is al sinds de middag uit omdat iemand de leiding kapot geslagen heeft tijdens het graven.

06-07 Opruimen
Heerlijk uitgeslapen, ontbeten met Alphonse, Marijke is werken, dan mijn tas goed uitpakken, kamer ordenen en blog schrijven. Er is nog steeds geen water en ik wil me douchen want het is hier zo warm, ik voel me vies, bah. Tussen de middag lekker spaghetti met kip gemaakt en heerlijk opgegeten. Op het moment dat we water uit de put moeten gaan halen omdat de voorraad op is begint de kraan te lopen en ik kan me gaan douchen. Toen mijn boek verder gaan lezen (na het afwassen en opruimen) om half 8 komt Marijke thuis en we kijken de voetbal, yeah! 2-3 dat word leuk zondag!!
Soep klaargemaakt met brood en heerlijk opgegeten. Weer afgewassen, nog gelezen en om half 12 naar bed. Boek uitgelezen.

07-07 trip plannen
Om 9 uur op, lekker vroeg dus. Het regen pijpenstelen en het broodvrouwtje is niet buiten. Dus we moeten het doen met wat we hebben. Alphonse en ik eten lekker ontbijt en ik ruim op. Alphonse is de waterzuiveraar aan het maken want ook het drinkwater raakt een beetje op. We moeten weer flessen vullen voor het water weer uit valt.
Ik zet mezelf aan tafel met Marlous haar Lonley planet en plan een trip die we met ons 3en een weekje kunnen doen. Om richting Ghana te gaan moet ik een Visum hebben, dus Marijke belt ondertussen (tijdens werk) de ambassade op om te vragen of ze en visum verstrekken. Helaas doen ze moeilijk.
Ik ben eigenwijs dus ga toch een trip naar Ghana plannen. Mocht het niet lukken, kunnen we altijd nog naar Noord Benin wat ik anders in mijn eentje zou doen.

Wat ik me de afgelopen dagen heb gerealiseerd is het volgende:
1. Mijn Spaans is veel beter dan ik dacht, want alles wat ik wil zeggen weet ik wel in het Spaans maar niet in het Frans..
2. Het is lastig om weer in een huishouden te functioneren na 5 maanden alleen te hebben rondgereisd en amper meer dan 3 nachten op de zelfde plek te zijn geweest. Niet onmogelijk natuurlijk, maar wel anders.
3. Constante elektriciteit en water is een luxe!


  • 21 Juli 2010 - 09:11

    Lous:

    Wat superleuk om te lezen over al die dingen die wij ook gezien hebben! Ik weet precies wie je bedoelt met het "broodvrouwtje"!!!
    Ik ga snel door met je volgende post om te lezen wat je verder nog gedaan hebt!

  • 28 Juli 2010 - 16:46

    Chehade En Jos:

    leuk zo herkenbaar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Benin, Porto-Novo

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 62678

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: