The Galapagos Islands! And Marlous is here!!! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Anneke - WaarBenJij.nu The Galapagos Islands! And Marlous is here!!! - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Anneke - WaarBenJij.nu

The Galapagos Islands! And Marlous is here!!!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

07 Mei 2010 | Ecuador, Galápagos

30-04 Marlous is er.
Optijd opstaan, marlous txt dat ze weer op het vliegveld is, ik zie haar vanmiddag :D mijn spullen uitzoeken, voor galapagos en dingen uit zoeken wat terug naar Nederland kan. Om 1 pm ga ik naar de winkel, en door naar het vliegveld. Vol afwachting sta ik veelt e vroeg naar de schuifdeuren te staren in de hoop Marlous te zien. Ik wacht en ik wacht en dan... jah zie ik het goed?? Marlous komt eraan!!! Maar wat geberud er nu? Een traan? En nog een, en nog een en al snel zijn het er heel veel.. Dan komt Marlous en geeft me een knuffel, jeetje, nog meer tranen stromen uit mijn ogen. Ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik blij was haar te zien!
Snel de tassen regelen, even plassen en dan lopen we naar Paulinas huis. Dit in een kleine berg op en met het hoogte verschl doen we rustig aan.
Thuis krijgt marlous te zien wat ze allemaal voor me mee mag nemen en krijgt spontaan een hartverzakking. Nee hoor, hier had ze wel op gerekend. Maar ik heb echt te veel dingen verzameld.
We eten even wat, gaan naar de supermarkt om avond eten te kopen en dan weer terug. Paulina is om half 6 thuis en haar zus en zwager hebben besloten ons mee te nemen naar La Ronda, een touristich vermakelijke straat in Quito met dans, eten, drinken en veel souvenirs. Het is een heleboel gezig zag met de auto en Marlous en ik weten allang niet meer waar we zijn. We eten heel lekker Ecuadoriaans en drinken daarna een heerlijk drankje, kijken naar het dansen en lopen rond. Dan rijden we naar een uitzichtpunt maar helaas is het zo mistig dat we niets kunnen zien. Toen naar huis en lekker slapen.

1-05 Quito Walk
Eerst dachten we dat het leuk zou zijn om de Teleferiqo te doen. Dit is een kabelbaan die naar 4100m hoogte gaat waar je de hele stad kan over kijken. Maar omdat het regende toen onze wekker om 7 uur af ging hebben we maar besloten dit te laten.
In plaats daarvan besluiten we om een LonleyPlanet stads wandeling te doen door het oude centrum. Ponchos mee en hup naar de bus.
Het is 1 mei, de dag van de arbeid en dat laten de Ecuadorianen ook wel merken in de stad. Voor dat we bij onze bushalte zijn moeten we uit de bus want er is een grote demonstratie aan de gang. Wat nu? Gewoon de wandeling van achter naar voren doen!
Dus lekker door het park lopen, souvenirs kopen en naar een busstation om te vragen hoe ik in Guayaguil kom als Marlous weer weg is. Toen de route gaan volgen. Eerst weer door het park, toen langs een weg omhoog en naar een ander park. Toen door straatjes en langs kerkjes en door leuke an lunchen en weer verder gelopen. Weer over La Rondamaar nu bij dag en toen naar de kerk van san Francisco. Even naarbinnen en weer naar buiten. Mar ohjeetje, het plenst!!! Dus schuilen maar in de kerk ingang samen met Quitoanen. De rivieren stromen over de weg en het ziet er niet naar uit dat het opklaart. Poncho aan. En proberen, nee toch niet, hmm de regen word minderen we wagen het erop. Toen naar Placa la Granda wat de eindbestemming is (beginpunt) en toen weer naar het einde van de wandeling lopen om een heerlijke cocktail te drinken bij: Playa en Quito waar ze van 12 tot 19 uur happy hour hebben. Toen naar huis en alles klaar leggen voor de grote trip van morgen.

02-05 Aankomst Galapagos
Om uur moeten we op het vliegveld zijn, dus optijd opstaan. We worden om 6.45 uur door Paulina afgezet en worden gelijk overvallen door Xavier, de man van Columbus travels die onzetickets heeft. Hij heeft nog 2 nederlandsers bij zich, die de zelfde trip als ons gaan maken. Dan en Bert-Jan. Vogel liefhebbers en heel gezellig uit Den Haag. In de tijd dat we op ons vliegtuig wachten raken we aan de praat en weten we dat het een leuke week word.
Helaas moet ons vliegtuig via Guayaguil, 2x opstijgen 2x landen. Een nachtmerrie voor mij.
Om 8.44 zitten we in het vliegtuig. 30 minuten naarGuayaguil, een half uur stil staan en dan 1,40 uur naar Baltra. Door het tijdsverschil zijn we om 12 uur geland na al van een supermooi uitzicht te hebben genoten. Eerst de officiele dingen, paspoort, toegangs fee betalen en tassen doorzoeken op vers eten. Toen opzoek naar de guide die ons naar de boot brengt. 10 mensen en een gids stappen in een bus naar de haven (samen met nog veel meer mensen van andere groepen). Daar liggen de boten, wij zoeken naar de Rumba. Jeetje wat een klein bootje!!moeten we daar met 10 mensen en 5 staff op leven voor 5 dagen? Hutje mutje!
We varen in de Panga naar de boot en het formaat valt best mee als je erop staat. Hele kleine hutten, maar genoeg ruimte voor iedereen om zich te bewegen. Het gaat gezellig worden!
De tafels zijn gedekt en iedereen is klaar voor een lekkere lunch. Maar eerst de hutten verdelen. Marlous en ik zitten beneden, links. Klein! Rugzak op de grond, mijn spullen op mijn bed zodat ik er zelf nog net bij pas en marlous moet opgerold slapen. Een douche en toilet is wel ee lux, ook klein! Maar prive. Om 2 uur gaan we varen, nadat iedereen zichheeft voorgesteld en lekker heeft gelunched. We vertrekken naar Bachas. Een strand waar we Flamingos gaan spotten, snorkelen en iguanas zien. Erg impressive! Een heel mooi strand waar ook sea turtles broeden. We hebben al veel verschillende vogels gespot en iedereen is in zijn nopjes.
De groep:
Marlous en ik
Dan en Bert jan, Nederlands stel
Idun, Noors meisje van 24
Chris, Britse jongen van 22
Remi en Stefania, Pools stel wat in New York woont
Carl en Margret, Duits stel

Gids: Marvi, Galapagos, 21
Kapitein, naam vergeten
Kok, Carlos
Panga driver, Leo, 24
Alfredo, Engineer, 34

We gingen avond eten, een wijntje drinken en toen naar een haven om te tenken en water te halen. Het regende tot een uur of half 10 en toen zijn Idun en ik nog even sterren gaan kijken. Optijd naar bed.

03-05 Dag 2
Om 6 uur in de panga met zn allen om wild life te kijken in Turtle cove. Mangrove, golden rays, Blue footed boobies, een haai, turtles en veel pelikanen gespot. Om 7,45 terug en ontbijten. Toen naar Santa Fe gevaren om daar te snorkelen. Eerst lunchen (tijdens de lunch kwam er een zee turtle voorbij zwemmen) en toen het water in. We zagen zee leeuwen, een haai, veel vissen waaronder enorme papagaai vissen en pufferfish. Een ray en een grandiose Mantra ray, die moet zeker 1,5 meter doorsnede geweest zijn. De zeeleeuwen kwamen heel dichtbij en dit washeel indruk wekkend. Zo ook de haai en de ray!
Toen het land op, eerst een strand vol zeeleeuwen en toen land iguanas gaan zoeken. We zagen er in totaal 6. Veel cactussen, mokingbirds, finches en andere beestjes. Toen weer trug naar de boot om avond te eten. In de nacht voeren we naar Espanola. Bijna iedereen zat aan de zee ziekte pillen, voor de zekerheid, behalven Chris en ik. Het was helder en we hebben tot 11 uur op het dekvallende sterren zitten kijken, de maan tevoorschein ziek komen en van de sterren zitten genieten.
Zee ziekte was er bij Bert jan en Remi.

04-05 dag 3
Espangola, punta suares. Na het ontbijt een wandeling gemaakt opzoek naar boobies en Albatrossen. Het begon regenachtig maar halverwegen werd de zon zo sterk dat we weg branden. Weer veel wild life gezien: blue footed boobies, nog een soort boobies, albatrossen, zee leeuwen, christmas iguanas. Dit zijn marine iguanas die een groene, rode kleur krijgen rond de kerst tijd. Lava iguanas, en veel vogeltjes. Het duurde 2 uur en het meest spectaculaire was dat we een albatros een ei hebben zien leggen. Helaas waren te meesten TE perplex dat er geen film of directe fotos van zijn.
We gingen naar een blow hole, waar wel 100 christmas iguanas waren. En liepen weer terug. Er lagen zeeleeuwen op de trap waar we op de panga moesten, dus na veel geklap van Marvi konden we er eindelijk door. Naar de boot en op naar Gardner bay. Lunch en toen wee snorkelen. Allen Marlous, Chris, Idun en ik gingen met Marvi. We zouden een grot in gaan, maar helaas waren hier veel kwallen die ons weg jaagden. Grappig, een haai zwemmen we achterna, maar voor kwallen zijn we bang. Weer terug op de boot en toen vrije tijd op het strand. Ook hier gingen allen Chris, Idun en ik met marvi mee, de rest bleef op de boot in de schaduw. Een beetje uitzieken en afkoelen van het verbrand zijn. Wij hebben heerlijk op het strand gelegen tussen de zeeleeuwen en hebben een galapagos Hawk gezien! Toen weer terug en terug naar Porto Suares om avond te eten. Weer was het een heldere avond en tot half 12 sterren zitten kijken enmet de bemanning zitten kletsen.

05-05 dag 4
Post box bay op Floreana. Hier zijn we weer in de nacht naartoe gevaren, gulukkig dit keer zonder zee zieken na genoeg pillen te hebben genomen. Ontbijt en toen aan land om onze kaarten te versturen. De traditie kent: mensen die langs komen stoppen geadresseerde kaarten in de bus, en tegelijkertijd kijken ze naar alle kaarten die erin zitten. Kaarten die bij je in de buurt moeten worden af geleverd neem je mee en breng je persoonlijk naar de ontvanger. Een eeuwen oude traditie die in stand word gehouden door de touristen. Wij hebben 3 kaarten mee genomen en gaan die zelf bezorgen.
Toen naar een grot gegaan. Zaklampen mee en de trappen af de diepte in. Het was stikke donker en de helft van de groep keerde terug. Dan, bert jan, Marvi, Idun, Chris en ik gingen door. De grot loopt vol water met vloed, dus hup kleren uit en in de bikini verder. Beetje waden, lopen, zwemmen tot het eind. Paar fotootjes maken en toen weer terug. Een hele leuke ervaring.
Toen weer terug naar het strand waar crew members van verschillende boten aan het voetballen waren. Even gekeken en toen de snorkels gepakt en het water is. Weer hele mooie vissen en we hebben zelfs een pinguin gespot. Dan heeft hier een hele mooie onderwater foto van!
Toen op de boot, naar devils crown gevaren. Dit is een vulkaan kraterdie net boven zee uitstekkt en hele mooie vissen huisd. Tijdens het snorkelen zagen we eerst een zee turtle, toen 2 haaien en toen nog een groep haaien, het waren white tip sharks. Het water was ruw maar we genoten er niet minder om. Het was 11.30 en we gingen lunchen, toen gingen we naar Corment point waar we flamingos zagen. Een lange wandeling indehitten van 1,5 uur. We kwamen op een ander strand uit en daar lag een dooie zeeleeuw met allemaal hele giftige kwallen. Van Marvi moesten we daar uit de buurt blijven want die kwallen kunnen je verlammen. Heerlijk even gezeten en van het uitzicht genoten! En toen weer terug gelopen. Weer op de boot en we voeren terug varen naar Santa Cruz. Puerto Ayora waarwe een vrije avond hebben. Eerst tijdens de trip van de zons ondergang genoten,toen wein puerto ayoraaankwamen gingen we eten en als toetje had de koksamenmet Leo en alfredo een heerlijke en mooi gedecoreerde cake klaar gemaakt! Toen de tassen ingepakt, om half 8 met de panga aan wal en lekker door het stadje gelopen met Marlous, Idun, Chris, Dan en bert jan. Een lekkere cocktail gedronken en om half 11 met de water taxi terug naar de boot. Nog een tijd buiten gezeten en naar bed.

06-05 Dag 5
Ontbijt, snel de laatste tassen inpakken en afscheid nemen van de crew. Met de panga weer aan wal en op naar een turtoise reservaat. Hier enorm grote turtoises gezien, en zelfs in een scild gekropen (nee de turtoise zat er niet meer in) even nog geshopt en toen weer in het busje. Naar een geimplodeerde krater. Ipv dat de lava om hoog kwam is hier de lava in tussens gestroomd en heeft een gapend gat achter gelaten. Dit is nu allemaal begroeid maar nog steeds heel goed te zien.
Het einde kwam in zicht, we reden naar de haven waar de verlaters het pondje terug naar Baltra moesten pakken om de vlucht te halen. Afscheid genomen van Chris, Remi, Stefania, Carl enMargret omdat zij een 8 daagse toeur hadden. En wij op de pond naar de overkant. Daar op een bus en naar het vliegveld. Inchecken, agfscheid genomen van Marvi, en door de duane. Daar was een lange rijd dus Marlous kon nog even snel een kaart kopen van de galapagos en ik kon nog snel een t-shirt kopen wat er nog niet van was gekomen. Om 11.40 stegen we op, en om 4 uur waren we weer in quito. Weer naarPaulina dr huis gelopen want hier mochten we nog een nachtje slapen. Toen uit eten gegaan in Mariscal en weer terug.

07-05 Quito bye bye Lous!
Om 7 uur op gestaan en het was stralend weer! Een mooie dag voor de eerder geplande Teleferiqo. Omdat Marlous pas om 1 uur op het vliegveld hoeft te zijn hebben we een taxi gepakt, zijn we om hoog gegaan met de kabelbaan en hebben we 1,5 uur van hetuitzicht genoten. Koffie gedronken en toen weer nar beneden. Taxi terug en Marlous haar tas in gepakt. Om 13,15 waren we op het vliegveld en Marlous moest al door poortjes voor het inchecken, dus afscheid gnomen. Later kreeg ik te horen dat haar tas TE zwaar was en ze het over 2 tassen moest verdelen. SORRY!! Maar ik ben heeel blij dat ik van al mijn zware spullen af ben!
Ik de taxi gepak naar Paulinas werk om samen te lunchen, en toen mijn bustickets terug naar Peru gaan regelen. Eerst met Panamerica naar Guayaguil, vanavond om 23.15 uur, en da morgen om 11,30 in een ruk door naar Lima. Dit word een Lange zit, van ongeveer 2 dagen. Toen terug naar huis, en even mijn dagboek vanaf 30 april bij getypt. Fotos komen zodra ik internet heb op mijn nieuwe mini laptopje van mama, waar ik heel blij mee ben! Scheelt me 2 kilo!!

Fotos van her vorige verhaal komen zodra Marlous thuis is, mijn laptop aan zet en picasa opstart.
Dieren die we hebben gezien:
Naska Boobies
Blue footed boobies
Pelicans
Flamingos
Finches (several species)
Mockingbirds
Albatrosses
Galapagos hawk
En nog meer waar ik de naam niet van weet

Zeeleeuwen,
Marine iguanas
Land iguanas
Lava iguanas
White tip sharks
Sea turtles
Mantra ray
Golden sting rays
Paret fish
Puffer fish
Vliegende vis!
Dolfijnen
Veel meer fish!

Land schilpadden
Gecko
Pinguin

En nog veel meer die ik zo zonder fotos en hulp van anderen niet meer weet
Wat ik nog even kwijt wil over deGalapagos:
Het is er GEWELDIG!! Je hoeft niet lux te doen om het geweldig naar je zin te hebben en deRumba was een geweldige boot. We zijn heel gelukkig geweest met onze mede reizigers en zullen ook zeker contact houden! Terug gaan naar de Galapagos os voor mij voorlopig geen optie, maar het word zeker een doel om er een keer een duik vakantie te hebben. Al het snorkelen is geweldig, maar helaad krijg je niet het zelfde goevoel als je je reg in hebt en je BCD aan.
Ik wil iedereen aanraden om er heen te gan als je van natuur houd!! Heb je een gids nodig? Ik ben beschikbaar haha, helaas alleen niet gequalificeerd.

  • 08 Mei 2010 - 05:20

    Pa:

    Jeemig, Anneke, wat een belevenissen!!!
    Geweldig!!!
    En ook heel fijn dat Marlous en jij een paar dagen lekker bij elkaar zijn geweest. Kon je wel even gebruiken, denk ik zo.
    Ik kijk natuurlijk uit naar de foto's. En ik ben natuurlijk poepjaloers!

    Liefs,
    je pa

  • 08 Mei 2010 - 15:44

    Marlous:

    Jeetje, wat hebben wij veel gedaan en gezien! Ik ga morgen je foto's online zetten en zal zelf wat foto's van de Galapagos op picasa zetten (niet allemaal, want het zijn er echt 723957904165893467394752896743 (ongeveer)).
    Ik ben in ieder geval veilig thuis gekomen (alleen met een gebroken rug van al het sjouwen ;-)
    Dikke kusssss

  • 13 Mei 2010 - 00:40

    Jeweetwel Wie....:

    Hey... leuk dat Marlous er ook bij....het zal je wel wat gedaan hebben zn onmoeting...met je zus....Marlous.....jullie hebben weeer veel mee gemaakt...geniet van het samen zijn daar....

    liefs van je weet we; wie....

  • 14 Mei 2010 - 12:07

    Sophie:

    Waiting for the pictures of my frienddd!
    Prrr
    Love a jealous vennen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Galápagos

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 62719

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: