24-28 saltflats and Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Anneke - WaarBenJij.nu 24-28 saltflats and Chili - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Anneke - WaarBenJij.nu

24-28 saltflats and Chili

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

29 Mei 2010 | Chili, San Pedro de Atacama

24-05 Uyuni- Salt flats
De bus heeft problemen. Het vriest buiten en blijkbaar kan de motor daar niet tegen, hij bevriest ofzo. We staan 20 minuten stil, rijden 100 meter en staan weer 20 minuten stil. We doen er 2,5 uur over en komen dus flink te laat. Toen de zon doorkwam was het probleem verholpen.
Om 9.30 uur zijn we dan eindelijk in Uyuni. Snel naar de tour operator, een stempel in mijn paspoort halen en nog wat warme kleding aanschaffen (wanten en poncho). Om 11 uur stap ik in een jeep met 5 vreemden en een chauffeur van een ander bedrijf. We rijden naar het trein kerkhof en lopen rond. Helaas als we terug komen is onze jeep en chauffeur weg. Sta je dan met een temperatuur rond het vriespunt met 5 vreemden en zonder je spullen. Een andere chauffeur belt zijn travel agent, die loopt naar de onze en zij komt met een taxi naar ons toe. Luis (de chauffeur) was iets vergeten en dat was hij even snel halen zonder te zeggen. Wij wachten netjes nog even en ja hoor, daar is de jeep. Wij stappen in en uiten onze ontevredenheid en rijden weg. Op naar een klein dorpje waar een museum met beelden is. Deze beelden zijn speciaal omdat ze volledig uit zout gemaakt zijn. Ja, ik sta op het randje van de grootste zoutvlakte van de wereld. Even met een zout lama op de foto en weer de jeep in. Het zout lijkt net een grote ijsbaan met sneeuw hoopjes. Foto’s maken en door naar het zout hotel waar we lunchen en ik voor het eerst lama eet, wat is dat lekker!! We zitten aan een tafel gemaakt van zout, en op zout stoelen. We maken wat truck foto’s door het enorme oppervlakte en stappen weer in. Naar een open plek voor nog meer truck foto’s en dan naar een van de 36 eilanden. Er groeien cactussen op het voormalig koraal die tot 10m hoog groeien. Lopen naar boven voor een mooi panorama zicht. We rijden door naar de home stay waar we vannacht slapen en laden de truck af. Snel rijden we weer weg om de zonsondergang te kunnen zien. Die was echt super mooi! Terug voor het avond eten, een paar spelletjes kaarten en naar bed. Het is -10 graden deze nacht.

25-05 saltflats
Bolivia is een 3e wereld land wat sinds kort aan het ontwikkelen is. Het ligt voornamelijk op hoger dan 3000m boven zee niveau behalve het noorden. Het noorden is dan ook een grote jungle met o.a. de pampas. Het zuiden is heel anders. Er ligt een 1200km2 zoutvlakte en een woestijn. Het temperatuur verschil met noord en zuid is ongeveer 30 graden. Nu ben ik op de saltflats. Vanmorgen om 6 uur opgestaan en om half 7 eten. Om 7 uur zitten we weer in de jeep. Eerst rijden we langs een leger basis waar ongeveer 2000 soldaten een jaar zitten voor training. Dan rijden we naar San Juan, het laatste stukje bewoonde wereld. De salt flats achter ons latend komen we in een grote woestijn met veel vulkanen en bergen. We komen langs een actieve vulkaan en later bij een meer. Er lopen wat flamingo’s maar onze gids zegt dat er een ander veel mooier meer is dus rijden we door. Het klopt, hier is heel mooi uitzicht! We rijden door om een lunchplek te zoeken en komen langs sneeuw, natuurlijk moet ik er even met mijn blote voeten in voor de foto. We vinden een beschutte plek tussen rotsen om te eten en Luis dekt de tafel. Een buffet. Als we weg rijden zien we nog een konijneenhoorn en een van de weinige vogels. Verder komen we langs mooie uitzicht punten en later bij de beroemde stenen boom. Dit is een rots in de vorm van een boom. Dan komen we bij het national park, moeten iets betalen en rijden langs Laguna colorada. Een rood gekleurd meer meet flamingo’s. de meiden en ik stappen uit voor een korte wandeling en Luis en de jongens rijden door om een kamer te regelen in een klein dorpje verder op. Na 40 minuten komt Luis ons weer ophalen en we gaan naar het dorpje. Het is koud! Lekkere koffie staat klaar. Later eten we wat, kletsen we gezellig bij de kachel en gaan naar bed. -15 graden is het vannacht.

26-05 naar Chilli
Naar chilli? Maar dat staat toch niet in je route?
Nee, klopt, maar het is makkelijker om van de salt flats, via chili, naar Argentinië te gaan. Dus dat doe ik.
Ik heb slecht geslapen want heb het de hele nacht koud gehad. Als dan ook om 5 uur mijn wekker gaat sta ik zo naast mijn bed om ongeveer alle kleren aan te doen die ik heb. Om 6 uur rijden we weg naar een plek waar we mooi de zonsopkomst kunnen zien. Er zijn geisers en die zijn lekker warm. Zodra de zon door komt warmt het ook op en warm ik ook weer een beetje op. Omdat we wijging tijd hebben rijden we door naar Minerales Caliente, een hot spring. Daar ontbijten we en nemen we een heerlijke duik. Dan moeten we weer in de jeep want de jongens en ik moeten de bus naar Chili halen. We rijden nog even langs laguna Verde en stappen dan in de transfer bus. Even controleren of iedereen wel een exit stempel heeft gehaald in Uyuni 3 dagen geleden en dan op naar de grens.
Op de grens van Chili moeten we eerst een nieuwe stempel halen, dan al onze bagage door röntgen want fruit is streng verboden in te voeren. Weer op de bus en een km later zijn we in San Pedro waar ik rustig even 2 dagen blijf om mijn was te doen, mijn internet te regelen en uit te rusten.

27-05 San Pedro
Vandaag heb ik uitgeslapen, ontbeten en weer lekker mijn bedje in gedoken want ik wil toch wel van de verkoudheid af. Tot een uur of 4 lekker niets gedaan dan internet, series gekeken en gerelaxed. Toen naar buiten om lekker een koffie te drinken en een hamburger te eten. Lekker rond gelopen en weer terug. In de avond gaan avond eten bij een gezellig restaurant en weer naar bed.

28-05 San Pedro- Salta
Argentinië, wat een cultuur shok! 2 baans wegen, alle huizen hebben een dak, wat een rijkdom!
Voor ik daar achter kwam moest ik eerst om 10 uur in de bus zitten, 2 grens overgangen over en weer 2 nieuwe stempels in mijn paspoort. De grens naar Argentinië duurde heel lang want er waren allemaal bussen voor ons en we moesten op ons beurt wachten. Het duurde in totaal 2 uur voor we door konden rijden. Eerst 4 uur over landweggetjes door de bergen met mooie landschappen en tegen dat het donker word komen we in de buurt van de bewoonde wereld. Rijkdom, grote huizen, daken, 2 baans wegen en straatverlichting. Nu valt pas op hoe arm de andere landen eigenlijk waren. Om 10 uur kom ik in Salta aan en er staan gelijk allemaal mannetjes en vrouwtjes hun hostel te verkopen. Samen met een stel uit de bus kies ik er een en we worden met onze rugzakken op schoot in een kleine auto er naartoe gebracht. Voor het eerst sinds tijden kom ik in een dorm terecht waar ook andere mensen slapen, wat een gezelligheid!

  • 29 Mei 2010 - 21:58

    Pa:

    Net voor het afsluiten jouw bericht gelezen. Wat een verhaal weer! Ik ben reuzebenieuwd naar de foto's. Ja, wat een verschillen hè? Zout en zoet, arm en rijk, koud en warm... Wat een indrukken allemaal. Heel fijn dat je ze met ons deelt.
    Nog veel gezelligheid gewenst. Niet te veel steaks eten in Argentinië hoor ;-)

  • 29 Mei 2010 - 22:05

    Jeweetwelwie......:

    Pfffff....wat een reis allemaal....maar het klinkt goed.......en goh....wat 1 mooie naam,
    San PEDRO...doet me aan iemand denken...

    liefs van jeweetwelwie...

  • 30 Mei 2010 - 18:35

    Karin&arie:

    Salta!! Doe de stad onze groeten. We zijn daar naar een prachtige ruine van een indianendorp/tempel geweest. El condor pasa...
    Liefs

  • 31 Mei 2010 - 09:03

    Lous:

    WAUW wat een foto's!!! Bijzonder gaaf daar!!!!
    Veel plezier en geniet van de steaks!!! ;-)
    kussss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, San Pedro de Atacama

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 62754

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: