Machu Picchu 7 tot 16 mei - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anneke - WaarBenJij.nu Machu Picchu 7 tot 16 mei - Reisverslag uit Cusco, Peru van Anneke - WaarBenJij.nu

Machu Picchu 7 tot 16 mei

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

18 Mei 2010 | Peru, Cusco

07-10 mei Traveldays
Op 7 mei ben ik om 11.15 pm op de bus naar Guayagill gestapt. Afscheid genomen van Paulina en op naar het volgende avontuur. Om 9.00 am was ik in Guayagill na een 9 uur durende busreis. Ik liep naar Ormeno, mijn volgende bus maatschappij, en daar stapte ik om 11.30 am op de bus naar Lima. 26 uur bussen staat me te wachten. Alles verloopt goed, zelfs de grens overgang gaat vlekkeloos dit keer. Alleen na de grens werden we aan de kant gezet en moest er even een bandje verwisseld worden omdat er een lek is. En op 9 mei ben ik om 2 uur in Lima. Ik loop naar Cruz del Sur en zie dat er over 1,5 uur een bus naar Cusco vertrekt. Komt mooi uit! Om half 4 stap ik in om nog eens 20 uur in de bus te zitten. En de 10e kom ik om 4 uur eindelijk aan in Cusco. Samen met 2 Zweedse jongens van de bus ga ik naar een hostel en we checken in. Lopen naar de stad en gaan gelijk op jacht naar een tour company die ons naar Machu Picchu helpt. We besluiten de Inka Jungle tour te doen. 1 dag fietsen, 2 dagen lopen en dan Machu Picchu en met de trein weer terug. We eten avond en gaan naar het hostel. Morgen de tour boeken!

11-05 Cusco
Op tijd opgestaan om een goede tourmaatschappij te zoeken, tour boeken en lekker ontbijten. Door Cusco gelopen met de zweden en naar het Christus beeld geklommen. Op 3000m boven zee niveau begin ik me al aardig thuis te voelen, en als ik rustig aan doe kom ik er ook! Toen spullen in gepakt voor de tour morgen en lekker avond gaan eten. Op tijd naar bed want we worden om 7 uur opgehaald.

12-05 Dag 1 Fietsen.
Om 5.45 gaat mijn wekker maar ik lig al een uur wakker want er gaat iets spannends gebeuren. Over 3 dagen sta ik, na 1 dag fietsen en 2 dagen lopen, in MachuPicchu. Om 7 uur worden we opgehaald, zuid Amerikaanse tijd, dus half 8. toen moesten de fietsen nog even gecontroleerd worden, en om 9 uur zaten we met z’n 11en in een busje op weg naar Abra Malaga. De rit duurt 3 uur en is niet de meest comfortabele en ik ben dan ook blij als we bij het fiets startpunt zijn. Iedereen helmen op, handschoentjes aan en klaar om te vertrekken. Nog even een groep foto en daar gaan we! In de wolken is er niet veel te zien, maar we fietsen van 4300m naar 1800m met een beschaafde afstand van 30km. Eerst is het koud, door de wolken en willen we zo snel mogelijk naar beneden. Maar dan opeens zien we aan de andere kant van het dal blauwe lucht! Iedereen afstappen en foto’s maken want het is een super mooi gezicht. Al snel trekt het weer dicht en we fietsen verder. In de bochten van de weg moeten we bijna elke keer door water en we worden klets nat! Meer naar beneden klaart het op en word het lekker warm, wat vaker stoppen oor mooie uitzichten en foto’s. Dan komen we bij de lunch plek. Een broodje, banaan, sapje cracker en een reep krijgen we. We knabbelen dit lekker op en stappen weer op de fiets. Nog een uurtje! Maar wat is dat? Het afvalt houd op en we fietsen op een hobbelige zand, graffel weg. Nog avontuurlijker! In Huamanmarca stoppen we want van hier loopt de weg weer omhoog en daar hebben we natuurlijk geen zin in! We stappen weer in het busje en rijden naar Santa Maria waar we de nacht doorbrengen in een hostel. Het is een klein dorpje en we belanden in een barretje voor een drankje en een spelletje kaarten. Om 7 uur gaan we met de groep eten en dat is heel gezellig. We zijn met z’n 6en op dit moment. Op tijd naar bed want morgen moeten we weer om 6 uur aan het ontbijt voor een lange, zware dag.

13-05 Santa Maria, Santa Teresa
Om 6 uur stipt zitten we aan de tafel in het restaurant voor het ontbijt. Helaas was het niet goed doorgegeven en hebben we pas om 6.20 uur eten voor ons neus. Om 7 uur staan we buiten bepakt en bezakt en beginnen we aan dag 2, het lopen!
We beginnen met lopen en al snel laten we Santa Maria en de andere groepen achter ons. Eerst een normaal pad en dan gaan we off road. We komen in een coca leaf veld, dit zijn planten die worden gebruikt tegen hoogte ziekte en in coca thee maar niet geheel legaal. We geven ons respect aan moeder aarde door 3 bladeren op de grond te gooien en lopen verder. Voornamelijk omhoog, af en toe naar beneden en met heel veel mooie uitzichten. Overal waar je het het minst verwacht komen we een huisje tegen waar Peruanen wonen en ons maar al te graag van drinken willen voorzien tegen een schappelijke prijs. Op een moment komen we bij een huis m et hangmatten en hier mogen we even bijkomen van een enorme klim. Er werd een aapje aan een touwtje bij gehaald die spontaan mijn drinken jat en mijn fles leeg drinkt. Wat ik minder leuk vond!
Een andere groep komt ons achterop en we besluiten door te lopen.
We komen bij het begin van een officieel inka track. Deze word niet gebruikt voor de inka trail maar wel de inka jungle trail. Dis was erg leuk om te doen, trappen langs de berg, smalle paadjes en super mooi uitzicht! We nemen nog wat mooie foto’s en gaan weer verder.
Dit keer naar beneden voor de lunch. Bijna bij de rivier en een restaurantje waar de tafels al gedekt staan. We schuiven aan na een lekker wasbeurt onder de kraan en krijgen soep, spaghetti en limonade. Na de lunch even uitbuiken en ons voorbereiden op de volgende klim. Na 10 minuten lopen we over een schoolplein en uit alle hoeken en gaten komen kinderen rennen en roepen: GRINGO!!! Ze pakken onze handen en sleuren ons mee naar boven. Elke dag wachten de kinderen na schooltijd op de eerste groep trampers die langs lopen om ze met de enorme klim te begeleiden. We krijgen sinasappels vers van de bomen en allemaal mooie verhalen. De kinderen lopen elke dag 2 uur van en naar school. Omdat de huizen zo verspreid in de jungle staan. Na een uur verlaten de laatste kindjes ons en kunnen we weer rustig door lopen.
de rest van de route is minder spectaculair en we worden moe wel zien we veel verse mud slides . Om 4 uur zijn we in Santa Teresa en gaan lekker naar het hostel voor een koude douche, drinken een drankje in een bar en spelen een spelletje kaart en gaan avond eten. Er komen 5 nieuwe mensen in de groep die de track 1 dag korter doen wegens tijd gebrek. En het is een erg gezellige groep van 11 tegen het einde van het eten. Op tijd naar bed.

14-05 Santa Teresa, Aguas Caliantes
Vandaag beginnen we vroeg aan het ontbijt met 11 mensen. Vertrekken weer als eerste om de hitte zo lang mogelijk uit te stellen en zitten na 10 minuten lopen al weer onder het zweet. Eerst lopen we naar beneden, dan een hangbrug over en dan over de rotsen langs het water. We komen bij een kabel kar maar besluiten aan deze kant van het water te blijven. Dit was een slechte keuze. Al snel stuiten we op een verse lawine waar we overheen moeten klimmen en dit is heel vervelend en best eng. Alle stenen lagen nog los en hadden nog geen plekje gevonden. De gids gaat eerst een loopt door zonder om te kijken. Nadat ik voorbij het engste gedeelte ben en de gids heb in gehaald heb ik hem even duidelijk gemaakt dat dit geen doen was en dat hij terug moet om voor zijn mensen te zorgen. Dat ze netjes langs deze lawine komen zonder ongelukken. Alles gaat goed en we lopen verder. Helaas, nog niet over met de rare fratsen. Na een tijdje houd de rivier kant op en moeten we in een bijna verticale klim naar boven. De eerste paar mensen gaat redelijk. Er is gras waar ze zich aan vast kunnen houden, maar dit schiet allemaal los, dus de laatste paar hebben het erg moeilijk. Er lopen ook nog een vuur mieren rond. Gelukkig zijn de sterke mannen van de groep erg behulpzaam en zodra we binnen hand bereik komen worden we onhoog gehesen. Geen leuk begin van de dag. We besluiten dat we niet meer van de weg af gaan. Helaas houd de weg op door mud slides en moeten we als nog met een kabelbaan over de rivier. Deze kabelbaan bestaat uit: een ijzeren bak aan een ijzeren kabel die door mankracht met touw heen en weer getrokken word. Locals gaan er met 5 mensen tegelijk in, wij gelukkig maar met 3. het is uiteindelijk niet zo eng als dat het op het eerste gezicht lijkt en iedereen komt goed en wel aan de overkant. We lopen nog een uur en komen dan bij het spoor, hier is ook ons lunch restaurant en we kunnen even lekker een uurtje of 2 uitrusten na alle inspanning. Lekker gegeten en nog even uitgebuikt en toen weer door. Weer even om hoog, naar beneden en dan de rest van de weg langs het spoor. Om 13.45 komt de trein langs en om 14.00 uur zien we MachuPicchu mountain en zelfs op een enorme afstand wat muurtjes. Om 15.30 uur zijn we in aguas Caliente en installeren we ons in het hostel. Een heerlijke warme douche en dan opzoek naar een biertje. Om 7 uur gaan we eten en bespreken we morgen. We besluiten om 4 uur op Palza de armas af te spreken om dan vervolgens op tijd naar boven te lopen, naar de Machupicchu!

15-05 MachuPicchu
4 uur, we komen aan op plaza de armas en onze gids heeft nieuws: hij heeft geen trein tickets terug naar Cusco kunnen krijgen voor de trein van 9.30 pm dus we moeten om 13.30 de trein naar Hydro electrica nemen. Dit betekend, maar 3 uur Machupicchu ipv een hele dag. Je kan begrijpen dat een paar mensen in de groep flink explodeerden. Helaas hielp dit niet voor een betere oplossing, behalve door nog een dag in aguas caliante te blijven. Maar meer dan de helft van de groep heeft morgen een bus of vlieg ticket dus geen optie. Ondanks al de woede zijn we om half 5 naar boven aan het lopen. Een vriendelijke mevrouw is de treden aan het tellen en na een uur en zo een 1200 treden staan we dan in de rij, die op dit moment nog erg kort is. Om 6 uur komt er een mannetje langs met de vraag of we om 7 uur of om 10 uur Wayna Picchu op willen. Wij willen 10 uur want we hebben om half 7 een tour. Het zit zo. Per dag morgen er maar 400 mensen naar Wayna Picchu. 200 om 7 uur en 200 om 10 uur. Dit is ook de reden dat er zoveel mensen de moeite doen om zo vroeg naar boven te lopen.
De poorten gaan open en wij gaan naar binnen als een van de eerste. Dit is een geweldig foto moment en we klimmen trappen op om Machu Picchu zonder mensen op de foto te kunnen zetten. Dit lukt tot de rest van de mensen binnen druipen en dan lopen we terug naar de ingang om onze gids Peter op te zoeken. We zijn nu met een hele grote groep en Peter is moeilijk te verstaan. We waggelen een beetje achter hem aan en vangen af en toe wat op over de verhalen. Maar helaas allemaal niet duidelijk.
Om 9 uur is de tour klaar dus we gaan even plassen, en stempel in ons paspoort halen en dan op weg naar de ingang van Wayna Picchu. Ook hier zitten we als eerste voor het hek en als om 10 uur de deur open gaat en na dat er een Japans stel heeft voorgedrongen mogen we aan de door velen bestempeld zware klim beginnen. Er staat een uur voor, maar in een half uur ben ik boven. Het is een super mooi gezicht maar ook wel een beetje eng. We moeten om 12 uur het busje naar beneden hebben dus om 11 uur begin ik met de afdaling. Hier doe ik 45 minuten over want het is enorm stijl en met mijn knieën wil ik rustig aan doen. Om 12 uur staan we buiten de uitgang van Machu Picchu en het busje is vol. Gelukkig staat er al een nieuwe klaar en om 12.10 rijden we de steile helling af om om half 1 op plaza de armas te zijn. Ik mest nog door lopen naar het hostel die ook weer een berg op lag om mijn spullen te pakken. Om 13.30 zitten we in de trein. Wandel schoenen weer aan. Want de trein naar hydros electrica betekend een uur lopen, de kabelbaan terug en dan nog een uur of 7 in een busje naar Cusco. De rit van hel. Het eerste stuk zitten we met 23 mensen in een minivan. De peruanen weten hoe je moet stinken en de bestuurder scheurt langs diepe afgronden naar Santa Teresa. Geen pretje!
Daar krijgen we een geweldige uitgebreide lunch van spaghetti met een theelepel saus. Wachten op de volgende van en dan op naar Cusco. Om 17.00 rijden we en om 1.30 am zijn we in cusco.
De baas van het bedrijf staat klaar om ons op te vangen en honderd keer zijn excuus te maken, maar de rit was zo ongemakkelijk dat we allemaal een kort lontje hebben en al snel is er een hevige woorden wisseling. We besluiten te gaan slapen en morgen met de hele groep naar kantoor te gaan om ons geld gedeeltelijk terug te vragen.

16-05 Tourist politie
Behalve het feit dat het bureau mijn machu picchu dag heeft afgenomen, heb ik nu ook 3 kwart dag verpest op het touristen politie bureau. We hebben aangifte gedaan was het niet waarmaken van beloftes en het kantoor word vervolgd door deze daden. Er zijn 3 statements afgenomen. Ook door medewerkers van het kantoor. Dingen ondertekend, vinger prints genomen voor bevestiging en van 12 tot 17 uur doe ik niets anders dan met dit gezeur bezig zijn, waar ik natuurlijk onderhand allang geen zin meer in heb. Uiteindeljik om 5 uur heb ik wel geteld 16 dollar terug gekregen na veel drammen. En de rest van de groep ook. Maar het einde van de inka jungle tour was wel verpest. En zo ook mijn laatste dag in Cusco.
Om 7 uur ga ik met de jongens uit eten en om 9 uur stap ik op een taxi naar het bus station.

Bolivia Here I come!

• 18 Mei 2010 - 12:24

Pa:

Wat een tocht! Duidelijk iets anders dan een dagje Keukenhof...

Maar voorlopig: je bent er wél geweest. Geweldig!!!

• 18 Mei 2010 - 14:56

Karin:

Jeemig , je wordt zo nog een topatlete met al dit off the road excusies. Wat een conditie moet je nu wel hebben! Nu op naar Bolivia, ben benieuwd naar je verhalen daar!
    liefs

• 25 Mei 2010 - 15:21

Jeweetwelwie.....:

hey......daar...wat een avontuur heb je weer mee gemaakt...vooral die tour...lopen/fietsen/klimmen...enz...tjonge...
    echt iets voor mij..zal er eens overdenken...of zal ik daar te oud voor zijn...?
    wel jammer van die mafia praktijken van organisatie...maarja....je hebt al veel leuke dingen gedaan en leuke dingen nog te doen....geniet nog van al dat moois daar....

liefs van je weet wel wie...ben me trouwens aan het voorbereiden op de 4 daagse van Neijmegen...

• 26 Mei 2010 - 07:56

Lous:

Heb net je foto's bekeken, wat een bijzondere plek!!!!! Supermooi!

• 17 Juni 2010 - 13:56

Chehade En Mama: