17 tot 23 mei, the Pampas - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Anneke - WaarBenJij.nu 17 tot 23 mei, the Pampas - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Anneke - WaarBenJij.nu

17 tot 23 mei, the Pampas

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

26 Mei 2010 | Bolivia, La Paz


17-05 Cusco Bolivia
Op 16-05 zit ik om 10.30 pm in de bus op weg naar Puno. Dit duurt 7 uur en ik val lekker in slaap.
Om 5 uur kom ik aan in Puno, moet mijn bagage pakken en tot hal 8 wachten op de volgende bus naar Copacabana, Bolivia. Ik ontmoet een nederlands stel en een Australisch meisje zit naast me, zij gaat ook naar La paz. Bij de grens moeten we allemaal de bus uit, stempels halen x4 om Peru uit te ogen, en Bolivia in te mogen, dan weer op de bus. In Copacabana stappen we allemaal weer uit om een uur later op een andere bus te stappen, iedereen die door reist. Volgens het kantoor in Cusco zou ik om 2 uur in La Paz zijn. Na een klein bootje te hebben genomen en onze bus, met alle bagage, met een waggel pondje over de straight van Lake Titikaka te zien gaan stappen we weer in en zijn we na een lange rit om 5 uur in La Paz. Lauren (aussiechik) en ik gaan naar hostel Cactus en krijgen voor 3 euro pp een dubble room. Gelijk even op zoek naar een goede manier zoeken om in de Pampas te komen en lekker pizza eten. Morgen ga ik mijn Bolivia trips boeken en nu lekker slapen. (na vanaf 7 mei mijn verhaal getypt te hebben)

18-05 La Paz
Vandaag ga ik mijn tour naar de Pampas regelen, om 7 uur ben ik al wakker en ga maar gewoon opstaan, douchen en aankleden. Om 8 uur sta ik buiten en de straten zijn leeg. Opzoek naar het internet café zie ik dat niets open is. Om 9 uur zou mijn tour agent open gaan dus ik loop er vast heen. Maar om 5 over 9 is hij nog niet open. Ik loop terug naar het hostel want ik heb met Lauren af gesproken om naar the Witches market te gaan. Ze komt binnen en verteld me dat e ziek is en naar een hotel gaat. Dus wij checken samen uit en ik check weer in in een dorm. Dan loop ik weer naar t reis bureau ze vertellen me een ander verhaal dan gister. Dit vertrouw ik niet dus ik ga naar een andere. Daar boek ik mijn vliegtuig en tour in de Pampas.
Terug naar het hostel even wat internetten en ik ontmoet een Britse en een Nederlandse meid met wie ik de Loney planet city walk ga doen. Dit is erg gezellig maar om 1 uur moet ik er vandoor om mijn vliegticket op te halen. We spreken af voor lunch en ik ga mijn spullen in pakken voor de trip. Ik laat de rest van mijn spullen achter in La Paz in het hostel want die heb ik toch niet nodig. In de avond gaan we met ons 3en uit eten en dan ga ik op tijd naar bed want ik moet er om half 4 weer uit om mijn vlucht te halen.

19-05 La Paz, Rurre
Om 3.30 uur sta ik aast mijn bed. Om 4.15 stap ik in de taxi en om half 5 sta ik op het vliegveld. Ik ben te vroeg. Om 6.15 gaat mijn vlucht dus ik betaal maar vast de airport tax, wachtnog even tot de bali open gaat en check mijn tas in. Ik loop naar de gate en wacht daar op het vliegtuig. Om half 7 boarden we en vfliegen we binnen 5 minuten weg. Het is een klein propeller vliegtuigje met 2 rijen stoelen en totaal 19 zitplaatsen. Doodeng is het maar het opstijgen gaat goed en al snel vliegen we vlak over de besneeuwde bergtoppen en hop boven de wolken. Na 30 minuten zetten we de landing in en hebben we wat turbulentie door het wolkendek. Dan gaat de neus omlaag en zie ik door het raam van de kokpit het oerwoud steeds dichterbij komen. Dan zie ik de landingsbaan van zand en 3 seconden later raken we de grond weer.. zo, dat heb ik ook weer overleefd. Ik word opgehaald door een vrouwtje van Dolphine tours en we stappen in het pendel busje naar het kantoor. Om 7.30 zijn we daar, ff inschrijven en dan tot 9 uur rondlopen en eten tot de tour begint. Dan stap ik met 5 nederlanders, een ozz en e ebrit in een landcruizer en we rijden in 3 uur naar de lunchplek. Onder weg zien we kaaimannen en veel vogels. Om 12.10 lunchen we ergens en dan nog een half uur in de truk naar de boot. Tijdens het wachten spotten we rivier dolfijnen. Op de boot zittten we 4 uur naar het kamp en weer zien we kaaimannen, aligators, vogels, kapiubaras, en aapjes. Tegen half 6 zijn we in de lodge en relaxen we even in de bar voor het eten klaar is. Na het eten weer naar de bar en een van de jongens heeft een gitaar dus er word luidruchtig gespeeld en gezongen. De vuurvliegjes komen ook kijken en als we met onze zaklamp over het water schijnen zien we de ogen van de aligators oplichten. De bedden zijn uitgedorst met een klamboe, net een soort hutje. Het zijn harde bedden maar ze slapen prima.

20-05 Pampas
Om 5.15 gaat mijn wekker want om 6 uur varen we uit voor de zonsopgang en vogel geluiden. Helaas is het bewolkt.
Gelukkig zien we wel veel vogels en aapjes en kaaimannen en kapiubaras. Om 7 uur zijn we terug en dan staat het ontbijt al op ons te wachten. Direct erna gaan de kaplaarzen aan en stappen we weer in de boot om anaconda’s te zoeken op een stuk natland. Helaas zit er een gat in mijn laars en is mijn rechter voet al snel voorzien van een privé zwembad. Nu maar hopen dat er geen bloedzuigers in het water zitten. Kijken doe ik wel als we terug op de boot zijn.
We vinden 2 anaconda’s en kunnen er mooie foto’s van maken. Dan besluiten we terug te gaan voor de lunch, het heeft tenslotte 2,5 uur geduurd voor we ze vonden. Voor de lunch even lekker een hangmat in en een boekje lezen en dan eten. Na de lunch is het siesta tijd en iedereen gaat lekker hangen. Ik besluit een van de jongens zijn brei interesse te uitbreiden en leer hem een nieuwe steek. Nu word zijn sjaal niet zo eentonig. Ik brij gelijk ook een paar centimeter en vermaak me wel. Om 3 uur is het tijd en hebben we onze zwemspullen aan. We gaan op zoek naar pink river dolphines om mee te zwemmen. We stappen weer in de boot en daar gaan we. De eerste groep dolfijnen die we zien en we springen in het water. Even vergetend dat er krokodillen en piranha’s zitten genieten we van de aanwezigheid van de dolfijnen. Tot we ons realiseren dat alle alligators van de waterkant zijn verdwenen en in het water zitten. Het word wat spannender, maar we weten ook dat ze niets doen. Na een tijdje merken we dat de dolfijnen niet echt dichtbij komen en klimmen we weer in de boot om een ander plekje te zoeken. Op weg naar deze plek zien we andere tour piranha’s vissen en worden we er niet geruster op. Waar we weer dolfijnen zien springen de jongens er gelijk in. Ik maak het meer mijn missie om een goede foto te krijgen van een dolfijn. Dit is helaas onmogelijk.
Op de terugweg stoppen we nog op een voetbalveld waar we de zonsondergang gaan kijken, maar dit valt een beetje tegen want bij onze bar hebben we veel mooier uitzicht. Wel komen er weer vuurvliegjes .dan weer terug naar het kamp en we zien weer de alligator ogen oplichten. Terug en eten. Dan in de hangmatten met de gitaar en lekker met z’n allen liedjes zingen. En dan naar de bar voor een paar kaartspelletjes.

21-05 Rurre City
Vandaag mogen we uitslapen want het ontbijt is pas om 8 uur en er is geen ochtend activiteit. Dan pakken we de boot en gaan piranha vissen. De gids vangt een catfish, ik een dogfish en de 2 meiden in mijn boot vangen piranha’s. Terug voor de lunch, spullen pakken en weer op weg naar de truck. De andere bot heeft motor pech dus wij moeten allemaal in die boot dat de goede boot snel een nieuwe motor kan halen. We spelen wat kaartspelletjes, stappen wee in onze boot als die terug is, en spelen de rest van de trip kaart spelletjes. We zien nog 2 grote zwarte alligators waar ik liever niet mee zwem en komen bij de ophaal plek aan. Gelijk de truck in en we rijden terug naar rurre. Daar gaan we met de hele groep op jacht naar een hostel en lekker douchen, uit eten en dan aan de cocktails. Het was een gezellige avond.

22-05 rurre- La Paz
Lekker uitslapen vandaag. Dan ontbijten op de markt, een lekker banana milk shake en een rijstebol met vlees. Dan even internetten en terug naar het hostel. De groep Nederlanders, ozz en brit moten met de bus mee dus we nemen afscheid. Ik heb nog 2 uur voor mijn vliegtuig gaat en ik ga ergens lekker een koffie drinken en mijn boek lezen. Dan om 12.15 ga ik met de motor taxi naar het vliegveld en kom er achter dat mijn vlucht niet gaat. 16.00 gaat ie, de bus gaat om 14.45 uhm oke, maar hoe kom ik nou weer terug? Mijn taxi is al lang weg, en er is in geen velde of wegen een taxi te bekennen omdat er niet net een vliegtuig geland is. Een jongen helpt mij en weet iemand die verderop met zijn motor bezig is. Hij brtengt me naar de stad en ik ga lekker weer op een terrasje zitten, een koffie en een banana oreo shake drinken en boekje lezen. Om 14,45 stap ik in de pendel bus en gaan we naar het vliegveld. Dit keer zijn er meer mensen.
Om 16. uur stijgen we op en om 16.30 vliegen we over bergen met enorme turbulentie. Ik was bang! Maar het meisje voor me nog banger dus ze draait zich om en begint een gesprek voor haar afleiding. Na 10 minuten zien we de stad vlak onder ons en landen we bijna. Wat een opluchting, weer een vlucht overleefd!
Met nog 2 meiden delen we een taxi en ik check weer in bij Cactus. Ik zou eigenlijk gelijk vandaag door gaan naar Uyuni, maar omdat de vlucht zo verlaat is heb ik geen zin om te haasten. Morgen weer een dag! Uit eten met de meiden met wie ik de taxi deelde, en nu lekker vroeg naar bed en mijn verhalen typen.

23-05 La Paz
Om te beginnen slaap ik uit. Om 10 uur gaat de touragent pas open en ik ga erheen om een tour naar Uyuni en de Salt flats te boeken. Ik boek de bus voor vanavond 9 uur.
Dan ga ik naar een Engelse pub waar ik voor het eerst sinds tijden van een Engels ontbijt met echte spek kan genieten. Terug naar het hostel om uit te checken en mijn tas in de opslag te doen. Dan op souvenir jacht en een koffie drinken. Terug in het hostel tot 4 uur kaartspelletjes gespeeld en toen mijn busticket opgehaald. Nog even relaxen in het hostel en om half 8 komt mijn taxi mij ophalen.

  • 26 Mei 2010 - 19:38

    Lisette:

    Allemachtig wat een gebeuren zeg.. wauw-wie! Over iets meer dan 2 maanden alweer terug. De tijd vliegt!

  • 29 Mei 2010 - 22:23

    Jeweetwelwie...:

    goh....echt..top...geniet er van...wat kan de wereld toch mooi zijn he?

    en zo zie je maar weer die hollanders kom je ook overal tegen.....

    op naar de volgende reis....
    groetjes van jeweetwelwie...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 62669

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: