WE DID IT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Anneke - WaarBenJij.nu WE DID IT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Anneke - WaarBenJij.nu

WE DID IT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

10 Januari 2010 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Wat deed je dan?
Jaah De Tongariro Alpine Crossing.
voor meer info:
In December zouden Sanne en ik met een collega van haar en de wielrenners club de Tongariro Alpine Crossing gaan lopen. Helaas toen we op zaterdag ochtend om 7 uur paraat stonden werd ons verteld dat de TAC gesloten was.. Waarom? Omdat er op 1500 meter hoogte een windkracht van 75km pu stond, en op 1800 meter 100km pu. Het maximum toegestane is 55km pu op 1500m. Helaas, ons feest ging niet door.
Maar sanne besloot dat zij niet eerder naar Nederland terug kon dan dat ze de crossing had gelopen, dus we moesten nog een keer richting Tongariro National Park om nog een poging te wagen.
Vrijdag was het dan zover, de weersvoorspellingen waren voordelig en we namen het risico, boekte 1 nacht in The Park hotel en boekte de shuttel naar de berg. Vrijdag middag reden we om 5 uur richting het hotel en we kwamen om half 10 aan. Wat koud was het!
Wij inchecken, vragen wat de weersvoorspellingen waren en gelijk naar bed.
Om 7.45u zouden we moeten verzamelen voor de shuttel. Wij om half 7 op, aankleden, inpakken en ontbijten. Lunch klaarmaken, eitjes koken en 3 liter water in de tassen. Mutsen, handschoenen, EHBO-kit, gedroogd fruit, pinda's en snoepjes in de day packs en naar de bus... Hij reed!! Wij gingen de crossing lopen!! Dus nog maar snel even een extra nacht geboekt in het hotel dat we niet zaterdag avond na een 8 uur durende wandeling (klim) terug hoefde te rijden.
Om half 9 stonden we op 900 meter hoogte met als vooruitzicht een klim tot 1859 meter, en dan weer afdalen tot 700m.
Om 4 uur zou de shuttel ons aan de andere kant van de berg oppikken.
Het eerste stuk was makkelijk, druk en simpel. Tot we ergens een bordje zagen staan met het advies:
Question: Is the weather ok?
Question: Do you have the right equipment, Clothing?
Question: Are you fit enough?
If you answered NO to any of these questions, seriousely CONSIDER TURNING BACK!

We keken elkaar aan, en zeiden: NEEH wij gaan door!
En daar gingen we, de eerste stijging tot South crater.
Een stijging naar 1550 meter, met voornamelijk trappen. Een flinke klim.
Daar een stuk vlak gelopen, langs Mt Doom, jaah van LOTR, waar kleine hobbit Frodo de ring naartoe moest brengen.. Met een 3 uur loop advies naar de summit hebben wij besloten de klim aan Frodo over te laten en gewoon onze eigen toer door te zetten.
Na een paar 100 meter lopen kwam de volgende stijging. Naar zo een 1800m red crater. Super mooi, en de eerste stoom kwam uit de wanden van de berg.
Vanaf nu was het nog 59 meter naar de top, losse steentjes recht omhoog moesten we hier bevechten. en WE DID IT!!! we stonden op de top!! Nee niet de summit, die was nog een beetje hoger en met een extra loop advies van 1,5 uur hebben we ook besloten die over te slaan, maar de touriste route top.

Vanaf hier was het alleen nog maar afdalen, eerst half glijdend met losse steentjes, richting the emerald Lakes, Zwembad blauwe meertjes (3) met de heerlijke geur van rotte eieren. Een prima plek voor de lunch!
Ook konden we over Blue lake kijken en in de verte zagen we Lake Taupo. Het was enorm helder.
Als we richting het zuiden keken zagen we Mount Egbert, Teranaki, bij New Plymouth in het zuid westen van noord eiland.
Na een heerlijke lunch bij the emerald Lakes, liepen we door naar Blue lake en werden we ingehaald door Bianca en Martijn, Nederlanders die ook in auckland wonen en via SDU in Nieuw Zeeland zitten.
Nu de daling werd ingezet keken we naar de tijd, we hadden nog 3 uur voor 9 km. We moesten voort maken.
Even omkijken en toen zagen we Tangariro, Ngauruhoe en Ruapehu. De laatste nog bedekt met sneeuw door zijn 2900+ meter hoogte.

snel naar beneden hobbelen, om 4.01 u zaten we in de bus opweg naar het hotel.
douchen, en toen lekker een overwinningsbiertje drinken met uitzicht op de 3 bergen. een lekkere burger als diner en toen 2 glaasjes wijn, een kaartspelletje of 10 en slapen.

Zondag om 10u uitchecken. Richting Hamilton om te zien of er iets was. Halverwegen bestemming veranderd naar Te Aroha omdat daar een 153m hoge waterval zou zijn.
Helaas is er amper regen geweest en besloten we naar leisure baths te gaan om met 38 graden water onze spierpijn weg te chillen.
Toen richting de Coromandel naar een lekker koffie tentje om daar een late lunch te nuttigen en naar huis...

Kortom, een heerlijk geslaagd weekend,
Graag foto's kijken, want ik ben er ZEER TROTS OP!!

• 10 Januari 2010 - 07:20

Sanne:

Yeah we did it!!!

• 10 Januari 2010 - 14:32

Pa,:

Wow! wat schitterend!
    Dat moet een heel apart gevoel zijn geweest, in zo'n woeste omgeving, tijdens zo'n wandeling. Prachtige foto's ook. Nieuwe camera?

• 10 Januari 2010 - 18:38

Anneke:

Nee geen nieuwe camera, daar doet de bankrekening moeilijk over..
    Wel zo slim geweest om mijn oude te bewaren :)

• 12 Januari 2010 - 01:11

Je Weet Wel Wie.....:

Het was weer waanzinnig........
    wat doe ik hier in NL...
    geniet er maar van.........doeeeeg
    jeweetwel wie...............

• 15 Januari 2010 - 13:07

Mama:

hoi lieverd geweldig hoor. ik zelfs de foto kunnen afdrukken voor Chehade! liefs ons mama