29-05 tot 05-06 Actie, Views and busrides.. - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Anneke - WaarBenJij.nu 29-05 tot 05-06 Actie, Views and busrides.. - Reisverslag uit Puerto Iguazú, Argentinië van Anneke - WaarBenJij.nu

29-05 tot 05-06 Actie, Views and busrides..

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

05 Juni 2010 | Argentinië, Puerto Iguazú

29-05 Salta
Vandaag ga ik met Cynthia en MC, 2 meisjes uit mijn dorm, naar de market. De eerst moeten we de bus vinden, ik moet even pinnen en sta 15 minuten in de rij, dan stappen we in de bus 25 blokken naar het westen en komen we bij de market. Hier hebben ze weer bijna dezelfde souvenirs als ze in de rest van zuid amerika hebben maar dan duurder, en ik denk betere kwaliteit. Ik kom aan tot een paar aankopen na flink afdingen en dan gaan we in een garage empanada’s eten. Dit is het nationale straat eten in heel zuid amerika en in de ene garage zijn ze nog lekkerder dan in de andere.
Dan gaan we nog even naar een indoor markt en pakken we de bus terug naar het hostel. Even de spullen afgeven en dan naar het bus station om te kijken hoelaat de bussen gaan en de kosten. We spreken om 7 uur weer af bij het hostel en we drinken een bakkie thee. Om een uur of 8.30 gaan we naar een palladeria om avond te eten en we bestellen een lekker flesje wijn erbij. Nieuwsflash: Anneke drinkt tegenwoordig rode wijn zonder koppijn!
We genieten van het eten en lopen naar plaza 25 de mayo. Daar staat een mooie roze kerk en we schieten een paar plaatjes. Dan lekker aan de koffie met een lemon cake en terug naar het hostel.

30-05 Salta
Eerst naar het bus station om tickets te kopen. Dan met de bus naar een andere markt, arts en crafts. Hier staan allemaal mensen hun hand gemaakte artikelen te verkopen en hier zien we hele andere dingen dan op de standaard markt. Heel leuk! En ik koop een paar leuke kettingen. Om 3 uur moet ik op skype zijn omdat ik met Marijke heb afgesproken en ik beel haar om half 4 op omdat ik denk dat ze geen internet heeft kunnen maken. Bleek dat ik me een uur had vergist met de tijd omdat ze in afrika geen zomertijd hebben. We hebben even de dingen door genomen voor mijn bezoek en toen weer opgehangen. Ik loop weer naar plaza 25 de mayo en bestel een lekkere steak. Doe er 3 uur over ivm trage sevice maar geniet er wel van. Dan weer naar het hostel en mijn foto’s bewerken.

31-05 Salta- Cafayate
Om 10.30 uur het ik de bus naar Cafayate en neem afscheid van de mensen in het hostel. Het is een hele mooie route van 4 uur dus die doe ik overdag om te kunnen zien. We komen langs hele mooie rots formaties met de mooiste kleuren rood, turkoois en blauw. Op een moment val ik in slaap maar mijn buurman is aardig genoeg om me wakker te maken.
In Cafayate aangekomen check ik in in El Balkon, een gezellig hostel en ga aan de wandel met een Amerikaanse, naar een wijn bodega. We kopen een flesje wijn na een 3km wandeling waar we een leuk huis tegen komen, later blijkt hier een kunstenaar te wonen, en dat we worden gevolgd door een paar honden. Bij de bodega komt er nog een hondje bij en via via komt die mee naar het hostel. We drinken de wijn op en kopen er de lekkerste kaas en olijven bij. In de avond is er een bbq in het hostel en hier ontmoet ik een stel Nederlanders. We maken de plannen om de volgende dag de mooie weg te gaan fietsen, heen met de bus 50km en terug fietsen. Helaas loopt dit anders..

01-06 Cafayate, fietsen
Zo gezegd zo gedaan, opstaan, ontbijt, fietskleren aan, lunch kopen en naar de fiets verhuur. Voor 6 euro een fiets voor de hele dag huren en een buskaartje kopen. Helaas… geen ruimte in de bus voor 6 mensen, en al helemaal niet voor 8 aangezien er al 2 anderen kaartjes gekocht hadden. Wat doen we nu? Dan fietsen we toch gewoon heen en terug!
Dus 5 nederlanders en een Oosterijkse (die ik al uit la paz ken) stappen op de fiets en beginnen. Eerst nog vlak, maar na een km of 6 komen de heuveltjes. We kijken om en zien dat er 2 honden met ons mee rijden, het manke kleine hondje van gisteren en een andere grotere. Rhum en White russian gedoopt door mij. Na 15 km houden we een lunchpauze en we hebben al mooie formaties gezien. De honden zijn er nog steeds dus ze krijgen water.
Na een tijd door fietsen zijn we redelijk moe, zet de wind op (tegen wind) en moeten we nog 10km naar onze eindbestemming (omkeerpunt) er komt een hogere berg aan maar we besluiten door te gaan. Immers: alles wat we nu klimmen mogen we straks naar beneden. Dus daar gaan we, eerst het amphie theater op 48km en dan the devils throat op 48,5 km. Jee we kunnen terug naar het dorp. Om half 4 fietsen we weer en de kleine hond is er nog steeds bij, die heeft de marathon gerend. De witte is afgehaakt (vinden we op 44km terug) nog steeds redelijk heuvelachting maar dit keer met de wind in de rug en een redelijke daling op de stukken waar we dachten dat we vlak gingen schieten we de 50km terug naar Cafayate. Na in totaal 1 lekker band en 2x een losse ketting komen we om half 7 bij de fiets verhuur met zere benen, billen en armen. Zonder honden want die hebben we na 15km return niet meer gezien. We gaan naar het hostel en drinken een biertje, eten een chipje en evalueren de dag. Hier kom ik er achter dat ik de hele dag met een vlek op mijn camera heb gelopen waardoor een gedeelte van al mijn foto’s wazig is, helaas. Om 10 uur gaan we naar de empanada tent waar ze heerlijk empanada’s maken dan nog op zoek naar een ijs salon waar ze zelf gemaakte wijnijs verkopen die helaas enorm in je tong bijt. Maar verder best lekker was. En dan naar bed. Wat een dag!

02-06 wine, Cafayate- Cordoba
Officieel zou ik vandaag naar Mendoza gaan om daar een wijn tour te doen, maar omdat Cafayate zelf een wijn gebied is en het hostel een gratis tour aanbood is dit plan veranderd. In de ochtend heb ik mijn spullen gepakt, heb ik uitgecheckt en ben ik in een minivan gestapt. Samen met Lisa en een fransman ging ik op wijn tour. 3 bodega’s waar we lekker wijn gingen proeven en rond gingen kijken. Eerste naar Secreta Vasija waar een museum was. Even rond gelopen en toen aan de wijn. De witte was lekker, de rode zo vies dat we hem niet opdronken. Weer in de van en op naar domingo Hermanos. Hier kregen we eerst 3 glazen wijn die alle drie prima te doen waren. En ook nog was lekkere lokale geitenkaas. Heerlijk gerookte geitenkaas gekocht.
Toen een tour door de brouwerij wat allemaal in het spaans was maar wat Lisa prima tot in detail voor me vertaald heeft. Wee in de minivan en op naar de meest luxe en jonge brouwerij van het dorp. Pietro Marini. Daar preken we de wijn te zien die 11 maanden in een vat ligt en dan nog 5 maanden in een fles voor hij goed is. Hij word wereld wijd geëxporteerd en toen we hem mochten proeven was hij nog heerlijk ook! De trip zat er op. Lisa en ik lekker lunchen en ik even eten gehaald voor in de bus. Om 2 uur vertrok die dus ik mijn spullen gepakt en naar de bus. Jan, een van de Nederlanders bleek hier ook mee te gaan, dus was gezellig.
Mijn beslissing om naar Mendoza te gaan heb ik veranderd omdat volgens Lisa alle brouwerijen hetzelfde zijn, en het voor mij redelijk uit de richting ligt. Ik ga naar Cordoba, een studenten stad, even kijken hoe het daar is.
Om 7 uur zijn we in Tucuman en moeten we overstappen op de bus naar Cordoba. Die gaat om 11 uur dus lekker een tafeltje gevonden en de tijd doorgebracht met kletsen.

03-06 Cordoba
Om 7 uur komen we aan in Cordoba en het is koud! We drinken even koffie en ik ga even op zoek naar de prijzen en bustijden naar Puerto Iguazu waar ik morgen heen wil. Om 8 uur pakken Jan en ik een taxi naar Baluch hostel en daar worden we vriendelijk ontvangen. We kunnen nog niet inchecken maar er is wel een kamer vrij, we mogen ook gewoon lekker van het ontbijt genieten en we hangen tot 10 uur in het hostel. Dan even de straat op om rond te kijken. Weer terug naar het hostel, inchecken, douchen en naar het human body museum dat toevallig in Cordoba is (hier ga ik heen met een Amerikaan kamergenoot) het is een enorm interessant museum alleen word alles in het spaans uitgelegd wat er voor zorgt dat ik niet alles helemaal begreep. Dan een ijsje eten en we lopen met zn drieën naar het park. Wat een grote dorre boel is. Lekker koffie drinken en dan naar de dierentuin. Het is onderhand al weer 5 uur en die gaat over een uur dicht dus we gaan niet. Terug naar het hostel en mijn blog typen.
Na et typen nog lekker een kaasplankje gemaakt en samen met 2 kamergenoten opgepeuzeld.

04-06 21 uur bussen
Vandaag ga ik van Cordoba naar Iguazu. De meest onlogische route aangezien ik redelijk op de hoogte van Buenos Airies ben. Maar dit gedeelte MOET ik gezien hebben, dus ik stap om 12.15 uur met Jason in de bus. Na altijd Semi-cama (half bed) bussen gehad te hebben heb ik nu een Cama (bed) bus. De stoelen zijn breder en kunnen meer naar achteren. We hebben de 2 plekken vooraan in de bus geboekt, op de 2e verdieping dat we geweldig uitzicht hebben. Helaas zijn we nog geen kwartier onderweg en komt de conducteur ons vertellen dat alle gordijnen dicht moeten ivm evt naar binnen vliegende stenen. Gaat onze mooie busreis.
Stiekem schuiven we de gordijnen een beetje open om toch nog wat te kunnen zien. Er was alleen niet zoveel te zien, de hele reis lijkt het net of we door Nederland rijden, plat, velden en auto’s. we krijgen eten en dan een filmpje. Praten wat en nog een filmpje. Om 9 uur val ik in slaap. Om half 1 midnacht komen we bij een restaurant en krijgen we een verdacht stukje vlees met aardappelen. Niet veel van gegeten. Terug op de bus en weer slapen. Om 7 uur wakker en na nog even naar buiten te kijken komen we om 10 uur aan in Puerto Iguazu.

05-06 Iguazu
Iguazu is voor velen onbekend, maar anderen weten dat het 1 van de nieuwe 7 wereld wonderen is. Wat moet je je dan voorstellen? Water, heel veel water. 275 watervallen die uit de rivier Iguazu tot 80m naar beneden denderen op de grens van Brazilië en Argentinië.
Na een ostel te hebben gevonden in Puerto iguazu stappen Jason en ik in een busje en gaan naar het national park. Entree betalen en aan de wandel. Er is mij verteld dat we eerst naar The Devils throath moeten en dan de rest bekijken, dus we stappen in het treintje en lopen een stukje over steigers. Dan komt het geraas ons al te gemoed. Eerst zien we kalm water, dan witte wolken in de lucht en dan et geraas van de schuimkoppen die de waterval aangeven. Nog even doorlopen en ik zie dat je niet eens naar beneden kan kijken, met zo een kracht stuitert het water weer omoog na aanraking met de bodem. Het is onwaarschijnlijk te zien hoeveel water daar per seconde langs raast!
A-Maz-Zing! Weinig woorden hoef ik maar vuil te maken, het enige wat ik kan zeggen: de foto’s zijn niet half zo mooi als het echte werk.
We lopen naar te lower circuit waar de boten vandaan gaan en stappen in een bootje om even lekker nat te worden. Eerst doen we toeristisch tot de cameraman zegt: Camera’s weg! En dan nog geen minuut later zijn we klets nat! Onder de waterval, en nog een keer.. even naar een andere varen en hup nog 2 keer kledder nat. Tot mijn ondergoed doorweekt stap ik na een klein kwartiertje de boot weer uit en ga op zoek naar een stukje zon en toiletten om mijn droge shirt en vest aan te doen. Dan lopen we nog even langs het upper circuit om de watervallen een keer van boven te zien en dan is het al weer tijd om te bus terug naar et dorp te pakken.
Snel omkleden, Jason aalt een busticket voor BA en ik check in in mijn hostel. Nog even snel samen wat eten en dan moet Jason naar de bus. Ik blij nog lekker een dagje in het oorden van de zon genieten.

  • 06 Juni 2010 - 07:30

    Pa:

    Ik moet wel de kaart er bij hebben, anders heb ik geen idee van de afstanden die je hebt afgelegd. Zo'n eind fietsen, wow!
    En maar bussen...
    Ik ben benieuwd naar je foto's.

    Liefs, pa

  • 06 Juni 2010 - 08:33

    Pa:

    Ik heb even de kaart er bij gehaald. Jeemig, wat een afstanden heb je gereisd zeg!!!

  • 06 Juni 2010 - 12:28

    Lous:

    Wat goed dat het je gelukt is om daar te komen!!!!!
    Heel veel plezier met je laatste daagjes zuid-amerika en succes met je reis naar panama en ny!
    kus

  • 06 Juni 2010 - 23:05

    Ieweetwelwie.....:

    PFFFFFfffff...petje af hoor zo veel k/m fietsen...dat de aarde de natuur zo mooi kan zijn...echt gaaf hoor zoals je dat verteld...

    neem nog 1 rood/wit wijntje.......

    groetjes van je weet wel wie..........

  • 07 Juni 2010 - 19:45

    Karin & Arie:

    Iguazu:daar waar de wolken ontstaan (Indiaanse legende). Super dat je dit nu ook bewonderd hebt! Fantastisch om alles te lezen! Veel plezier met het volgende deel van de reis. Liefs van ons allen

  • 17 Juni 2010 - 14:29

    Chehade En Mama:

    bij niagara kregen we jassen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Puerto Iguazú

Anneke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 62674

Voorgaande reizen:

29 Juli 2009 - 01 Augustus 2010

Rondje om de wereld

31 Mei 2006 - 14 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: